torsdag 2 juli 2009

Vems ansvar är barnen?

Johan Pehrson (FP) och Margit Urtegård.
















Margit Urtegård och Niklas Zandelin (M).
















I dag valde Nina och jag att gå på seminariet "Vems ansvar är barnen?"; det var en duell mellan Johan Pehrson (FP) och Alice Åström (V). När vi letade efter båten som seminariet skulle vara på, så hittade vi Johan Pehrson som också var vilse. Han skulle ju vara med i panelen, det var bra, då missade vi inte något av debatten och vi fann fram till debattplatsen tillsammans. Även Strängnäsbon Niklas Zandelin träffade vi på bland de fina och stora båtarna vid hamnen i Visby denna soliga och varma dag.

Det var en spännande debatt. Frågan intresserar mig mycket. Men, jag blir alltid besviken. På något sätt så representerar vänstern flummet och högern hårdare tag i denna angelägna fråga. Varför finns det ingen därimellan; som är beredda att ta tag i frågan på riktigt?! De skulle fått min röst direkt. Vart tog socialliberalismen vägen egentligen?

5 kommentarer:

Nilla sa...

Du ser ut att ha en fantastisk vecka på Gotland!! Jag skulle också vilja träffa Johan Pehrson. Hans åsikter om kriminalvård skulle vara intressanta att lyssna till och diskutera med honom. Jag vet att min bror och fd svägerska träffat honom vid några tillfällen genom gemensamma bekanta i Örebro. Verkar vara en spännande person.!! Du ser pigg och avslappnad ut på din bloggbilder....kan det vara "friheten" måntro?? Kramar i massor// Nilla

Claes Eriksson sa...

Nå´n gång ska jag också ta mej till Gotland och Almedalen, det verkar oerhört spännande och inspirerande med alla dessa möten och intryck under en och samma vecka. Tills dess får jag uppleva det genom din blogg och de fina bilderna. Se till att få med all klokskap du kommer över hem till Strängnäs.

hälsn. Claes

Margit Urtegård sa...

Hej Nilla.

Frihet gör gott. Jag tänker på våra medmänniskor i Iran när du skriver om frihet. Tänk om även de kunde få uppleva frihet.

Johan Pehrson är intressant att lyssna på/till, fast han oftast har fel åsikter:-). Du skulle nog kunna debattera med honom och han skulle förlorat den debatten direkt!

Jag har en fantastisk vecka här på Gotland tillsammans med min goda väninna Nina.

Kram
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Claes.

Du skulle varit här och lyssnat på Göran Hägglund i går; en lyssande talare. Jag håller inte med han i allt han säger, långt därifrån, men vilken retoriker!

Håkan och Monika Bertilsson, Strängnäspartiet, är också här. Så vårt parti får nog med sig mycket klokskap hem skall du se:-).

Kram Margit

Queersammanbrott sa...

Det känns väldigt onyanserat att kalla vänsterpartiets skolpolitik för flummig medan Folkpartiets militära skolvision får undkomma utan samma flummstämpel. En oseriös skolpolitik är alltid en oseriös skolpolitik. Nej, vi behöver ett parti som ser helheten i skolpolitiken och politiker som är väl insatta i pedagogik och samhällsekonomi, inte militären. Och vi behöver politiker som inte enbart frågar Svenskt Näringsliv om hur de tycker att lärarutbildningen skal se ut, utan även låter exempelvis RFSU komma till tals.