tisdag 25 november 2008

Liberala Kvinnor.

En bild från vackra Malta.
















Föreningsmänniska som jag är har jag alltid varit med i flera olika föreningar. Nu har jag gått med i Liberala Kvinnor. Birgitta Ohlsson (fp) är ordförande i Liberala Kvinnor, som är folkpartiets kvinnoförbund, men man måste inte vara medlem i folkpartiet för att vara med i Liberala Kvinnor.

"Är du också förbannad? Öppna ögonen. Världen ser olika ut om du är kvinna eller man. En majoritet av världens allra fattigaste är kvinnor. En minoritet av världens parlamentsledamöter är kvinnor. Kvinnor könsstympas, våldtas, hedersmördas och säljs. Även i vårt land lever orättvisorna. Kvinnor har mindre pengar i plånboken. Kvinnor tar det största ansvaret för hem och barn. Kvinnor är underrepresenterade som ledare. Kvinnor misshandlas i nära relationer. Kvinnor får sämre vård. Föråldrade könsroller hindrar individers utveckling. Det är som att gå omkring i för trånga skor. Det är inte fötterna som är för stora utan skorna som är för små. Det går att förändra." Hämtat från: www.liberalakvinnor.se

29 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Låter som att jag också skulle kunna vara med i det förbundet.
Fast jag får nog inte; även om man inte måste vara folkpartimedlem, så får man väl inte vara öppet kritisk mot majoren.
Sen är de väl inte så liberala i ordets verkliga betydelse att de släpper in män?

I mitt fall är det dock omöjligt eftersom jag valt att vara lokalpolitiker och helt fri från rikspartiernas ideologiska och traditionalistiska låsningar, toppstyrning och partipiskor.

Samma resonemang brukar höras från SP, så Margit, jag måste fråga vad du menar med att du bestämt dig för att engagera dig i ett riksparti. Ser du inga problem med det? Bör du inte tala om vilket parti?

mvh/Dag

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Snälla, jag har varit politiskt aktiv sedan jag var 14-15 år gammal. Det är väl inte konstigt om jag letar efter en politisk hemvist i ett riksparti. Det är väl heller inget märkligt i att jag kanske har andra ambitioner än just enbart kommunpolitik i framtiden? Jag har nästan alltid varit medlem i ett riksparti. Jag har dock inte gått med i ett riksparti än. Jag har dock svarat en av mina läsare att jag tänker göra det i framtiden och att jag har läst på och hittat vilket parti som bäst stämmer överens med mina värderingar och tankar. Det gör väl många innan de röstar i val också?

Nu vet jag vilket parti jag skall rösta på i valet 2010, det blir inte det samma riksdagsparti jag röstade på 2006. Jag är glad för att jag har hittat ett parti jag utan tvekan kan och vill rösta på.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Partipiskor fungerar inte på mig. Traditionella och ideologiska låsningar har jag heller aldrig lidit av eller över. Jag har alltid varit normbrytande och gått min egen väg. I did It my way!

MVH Margit

Anonym sa...

Akta er så att ni inte drabbas av Helena Hallgarns bannbulla:

"Det finns mycket annat inom den politiska sfären i Strängnäs som gör att man helt klart kan ifrågasätta politikerna och deras roll".

Hon verkar inte platsa i den liberala sfären längre utan tycks raskt ha tagit klivet till enpartisamhällets ideal!

lena alun sa...

Hej Dag,

Vi har flera manliga medlemmar. Anders Janssons partibyte gjorde dock att vi tappade den mest drivande. Du är mycket välkommen till Liberala Kvinnor Sörmland.
Du hade väl en förmoder i Fogelsta?

I Liberala Kvinnor får vi sticka ut. Vi behöver också en härförare så att vi får modet att mera opponera oss mot majoren.

"Smekmånaden är över över, Björklund!, sa Birgitta Ohlsson i maj på landmötet i Göteborg.

Think about it!

P.s mer kött på benen om varför jag älskar Liberala Kvinnor finns i kommentarer på min bloggartikel Feminisitskt initiativ.

mvh

Lena

Dag Bremberg sa...

Tack, Lena, det var mkt vänligt!

Ja, det var synd att Anders J hoppade av. Annars hade det nog blivit en annan debatt i KF senast, angående vårdnadsbidrag...

Birgitta O är verkligen en frisk fläkt. Om hon hade fått bli jämställdhetsminister hade mycket kunnat hända.

Men du, Lena, du skulle väl ta det lugnt med bloggskrivandet, och det bör nog jag också...

Anonym sa...

För mig var det inte svårt att välja parti:
Socialdemokratin är en frihetsrörelse. Vår politik handlar ytterst om att möjliggöra för var och en att göra sina egna livsval - att få ett arbete, att kunna bilda familj, att kanske läsa den där utbildningen som man drömt om – att kunna förverkliga sitt livs äventyr.

Vi vet att verklig frihet förutsätter jämlikhet. Och att verklig frihet kräver både solidaritet och eget personligt ansvar.

Alla människors lika värde.

Hälsningar
Sossen i Äsklingstuna.

PS. Du väkte mig i natt med ditt sms din rackare, jag blev dock inte rädd DS.

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Förlåt, mitt sms skulle till en annan person, som brukar vara vaken vid den tidpunkten:-). Det var i alla fall inte ett hotfullt sms?

Kram
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

När har Helena kommit med den bannbullan? I tidningen, på bloggar eller på KF? Skrämmande med utvecklingen inom fp, jag ringde en folkpartist om detta i går. Snart skickar de väl ut konstaplarna Kling och Klang och stänger våra bloggar?:-)

Klem
Margit

Anonym sa...

Folkpartiet har blivit det nya "batong"partiet.
Batong-Johan Phersson, Jan Björklund och Niklas Frykman (med sitt långa finger) har tydligt visat detta.

Ann-Sofie

lena alun sa...

Hej Dag,

Beroendesjukdomen är svår att komma till rätta med. Man flyttar sina beroenden. Nu äter jag mer när jag minskar ner på blogg. Bloggande är mitt sundaste beroende som kommer andra till del på ett bra sätt för det mesta. Men det är ju inte bra när det förhindrar god sömn.

Det är kvällstid som jag har restriktioner.

Anonym sa...

Du Ann-Sofie W,
jag tror säkert att socialdemokraterna förespråkar frihet. Men då är det ju tråkigt att ni plockar bort valmöjligheterna. Frihet utan något att välja mellan är inte frihet för mig. det är en av anledningarna till att jag är moderat.

Kerstin

Anonym sa...

Hej!

Jag har upptäckt att Helena Hallgarn har en blogg (ihop med presidiet i BUN?) som kallas Strängnäspolitiken. Där har hon skrivit det som jag citerat i en kommentar till Dag Bremberg tror jag det var under det senaste inlägget som handlade om kallelse till KF.

Klem
MATS

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Nu har jag läst hennes kommentar och jag förstår vad du menar. Sorgligt att personer som yttrar sig så inte helt vet vad de håller på med.

MVH Margit

Anonym sa...

Inte sant!

Hennes lätt pompösa framtoning på KF gav lite dålig smak i munnen med tanke på bakgrunden hon har i BUN.

Klem
MATS

Anonym sa...

Man behöver inte vara medlem i (fp) för att tillhöra Liberala Kvinnor skriver du.

Nehej, då vet vi det.

Trodde att Lib Kv var folkpartiets kvinnoförbund ? hade tydligen fel.

Vårda din trovärdighet bättre Margit. Hoppa inte mellan partierna.
Antingen satsar du helhjärtat på (fp) eller så stannar du i (sp).

Även jag gillar Birgitta Olsson.
Detta för att hon inte är så mesig som andra folkpartister.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Det är svårt att driva jämställdhetsfrågor på kommunal nivå. Jag brinner för dessa frågor och det är väl bra att folk är välkomna i Liberala Kvinnor; folkpartiets kvinnoförbund, fast man inte är medlem i partiet. Det visar på insikt och generositet hos de som bestämmer i denna fråga. Tråkigt om krafter utanför rikspartierna inte skulle få engagera sig i sådana viktiga frågor. Eller vad tycker du?

MVH Margit

Anonym sa...

Jag personligen är inte förtjust i lokala enfrågepartier, dvs partier som tillkommit enbart för att kommunmedborgare hakat upp sig på en enskild fråga.

Ofta drivs de av företrädare som är missnöjda med sitt gamla parti,
de kanske inte fick det utrymme de tyckte de förtjänade.

Du Margit låg väl själv lite i bakvattnet på flera andra kvinnor i Moderaterna ???

Tror inte (fp) är rätt parti för dig. De släpper inte fram starka kvinnor. Se på Birgitta Olsson, vilket lyft (fp) hade fått med henne som partiledare.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Tror du att starka kvinnor har det lätt någonstans i samhället? Det spelar väl ingen roll vilket parti, vilken arbetsplats eller vilken organisation en stark kvinna går in i så kommer hon att möta på motstånd i någon form. Det är verkligheten.

MVH Margit

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
lena alun sa...

Klart att jag blev jätteglad att du går ut med att du nu är med i Liberala Kvinnor! Har väl inte förstått varför du inte tillkännagivit det tidigare. Nu förstod jag.

Du behövs och är så välkommen. Vi ska göra skillnad.

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Jag är som det brända barnet som skyr elden. Först när jag får saker bekräftat går jag ut med det, nu har jag fått brev och mejl från Liberala Kvinnor om mitt medlemskap. Vi har mycket att göra.

Kram
Margit

Dag Bremberg sa...

Mats, angående det som Helena H skrev på sin blogg:
jag tror verkligen inte att hon syftade på enpartistat eller något odemokratiskt.

Jag tolkade det som att det handlade om det jag tog upp, nämligen att många politiker varit för passiva, att vi inte krävt ordentliga beslutsunderlag och konsekvensanalyser, att vi inte klubbat tydliga mål, att vi inte följt upp såväl budgetutfall som kvalitetsredovisningar osv.
Du och jag hör ju till dem som oftast ifrågasatt bristfälliga underlag, inkonsekvens och otydlighet. Erik, Margit, Håkan, Helene, Birgitta, Sixten, Kerstin, Christer m fl kan också nämnas.
Visst är det bra om vi nu får medhåll fr ledamöter fr s och fp!
Det är i alla fall ett steg framåt, hoppet lever...

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Jag vet att du alltid engagerar dig för jämställdhet. Glöm inte bort att engagera dig för jämställdhet i Strängnäspolitiken! Det finns massor att göra på kommunal nivå! Hur ser resurserna fördelade ut? Får män mer hemtjänstresurser än kvinnor? Söta flickor och tuffa pojkar, hur ser det ut i förskolan? Hur ser det ut på fritiden? Pojkidrotter kontra flickidrotter?? Halltider??
Det är kanske dags att vi tar en träff i jänteklubben! ;-))
Kram, Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...

Jag menar givetvis jenteklubben!
Rätt stavning ska det vara.
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hej en vän, Fredrik eller om du vill (s)-forever.

Jag tror inte ens att Marigt är i närheten av den dator i dag, jag vet vad hon pysslar men nämligen.

Bara så du vet

Anonym sa...

Marigt ???

språkpolisen