torsdag 29 oktober 2015

Vilka är onda? Vilka är goda?

Jag är ett norskt efterkrigsbarn. Min norske pappa och hans familj blev utslängda från sitt hem av tyskarna under andra världskriget. Många norska familjer drabbades hårt under den tyska ockupationen. När jag var barn trodde jag att det var tyskarna som var onda. Under kalla kriget fick jag känslan av att det var ryssarna som var ondskan personifierade. När jag som ung gick med i ett norskt borgerligt parti fick jag veta att det var jag och mina partikamrater som var den osolidariska och onda högern. Efter att jag flyttade till Sverige och blev aktiv moderatpolitiker har jag fått det "bekräftat" flera gånger att det är sant att högern är lika med satan själv. Jag är trött på den här polariseringen. Jag är orolig över utveckligen.

När jag har delat artiklar på twitter eller facebook skrivna av Per Gudmundson, ledarskribent på Svenska Dagbladet, har jag blivit ifrågasatt av vänner på facebook. Människor har lite subtilt insinuerat att jag är rasist. Det är obehagligt! Svenska Dagbladet är inte en rasisttidning. Det är en seriös dagstidning på samma nivå som Dagens Nyheter. Under mina snart 23 år i Sverige har jag ofta fått försvara mitt val av parti. Flera har ifrågasatt hur jag, som så tidigt i livet blev föräldralös och utsatt, kan välja att vara med i ett borgerligt parti. Jag har fått så många dumma frågor så jag häpnar. Vad är det för fel på folk?

Nej vänstern har inte monopol på godhet! Ja även borgerliga politiker kämpar för social rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Bara för att vi har olika uppfattningar om hur vägen till ett perfekt samhälle ser ut så är det inte samma sak som att någon av oss har monopol på godhet.

Läs Nathan Shachars text i DN i dag.

Erik Helmerson på DN skriver: "Det är svårt att glömma hur Aftonbladets ledar- och kulturskribenter regelbundet kopplat ihop anständiga högerdebattörer med Anders Behring Breivik och slängt rasistanklagelser omkring sig som konfetti. Radikala högerröster som Marcus Birro och Pär Ström mobbas bort ur debatten, radikala väns­terröster som Kakan Hermansson och Maria Sveland får jobb i public service. Föreställ er tonen hos Aftonbladet om det var tvärtom."

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Så rätt! Det är som om vänstern skulle ha varumärkesskyddat orden solidaritet, omtanke och empati. Så är det ju inte!

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Tusen tack för din kommentar.

Det är stor skillnad på Norge och Sverige när det gäller detta. I Norge finns inte denna polariseringen på samma sätt. Det är ju rätt märkligt att man tror att man kan dela människor in i goda och dåliga utifrån en vänster- och högerskala. Det är ju bara dumt! Håller med dig.