söndag 6 september 2015

Biskopsvigning i Uppsala

Johan Dalman och jag
I dag var jag för första gången i Uppsala domkyrka. Vilken vacker byggnad; pompös, mäktig och ståtlig. Jag åkte buss tidigt i morse från Strängnäs tillsammans med andra församlingsmedlemmar för att vara med på högmässa med biskopsvigning. Vår bäste Johan Dalman vigdes till biskop i dag. Jag har aldrig varit på biskopsvigning förut. Det var tvivelsutan en mäktig upplevelse. Många tusen tack till Margareta Bratt Johansson och Birgitta Wrede som organiserade denna fantastiska resan.

Det var Kungen, Drottningen och jag plus några till som var där :-) Jag hörde att det var mer än 1200 personer på plats. Den enda politikern jag såg var kristdemokraternas Maria Larsson. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek sade prästen. Vi väljer inte varandra, men vi är lika, påpekades det klokt. Fördragsamhet betyder tolerans, tålamod och överseende. Så tänkvärt och vackert! Världen behöver med fördragsamhet.

Ärkebiskopen Antje Jackelén började sin predikan/vigningstal med att prata om den lilla pojken Aylan som hittades död på stranden i Turkiet. Bilderna på den treåriga pojken berör en hel värld. Det kunde ha varit ditt barn. Det kunde ha varit mitt barn. Statsminister Stefan Löfven sa under en manifestation för asylmottagande i Stockholm i dag: "Mitt Europa bygger inte murar. Vi hjälps åt när nöden är stor." 


Inga kommentarer: