onsdag 17 december 2014

Jakten på Marcus Birro vad handlar den om?

Den kände debattören, skribenten och författaren Marcus Birro hamnade i blåsväder och onåd när han på twitter uttalade sig kritiskt om islam.

En tänkvärd artikel i den svenske tidningen Dagen vill jag länka till samt en tänkvärd artikel i den norske tidningen Dagen. Artiklarna har olika perspektiv.

Vi gör alla mindre kloka val under livets gång men alla blir inte offentligt "hängda" så som Birro har blivit. Jag träffade Birro 2010 och har alltid tyckt att han är en frisk fläkt i den svenske offentliga debatten.

Den norske tidningen Dagen skriver: "Sverige har noe i nærheten av det trangeste ytringsrommet i hele den vestlige verden. Vi skal være sjeleglade for at vi ikke har svenske tilstander her hos oss."

Jag tycker att det finns en stor brist på tolerans för olikheter och oliktänkande i Sverige. Jag tycker det är rätt skrämmande. Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Ja Margit, det stämmer bra! Man måste vakta sin tunga för att vara politiskt korrekt. I all synnerhet om det gäller invandrings- och integrationsfrågor. Här är toleransen obefintlig och risken att betraktas som paria (= sverigedemokrat) stor. Oförmågan att hålla isär etnisk och religiös tillhörighet är en obegriplighet för oss som lever i en sedan länge sekulariserad värld och den gör oss rädda. Men att ta den rädslan på allvar går inte utan att riskera att bli utsatt för tillmälen från PK-maffian.

Johan R. Honkainen Gyllenspetz sa...

Jag blir ganska förundrad över hur trång den svenska debatten är. Tyvärr måste jag nog säga att både norska och danska tidningar skriver mer informativa artiklar om Sverige och svensk politik än vad svenska dito verkar göra.