onsdag 26 november 2014

Religiös intolerans och religiösa fördomar

Jag läser Bengt Helds artikel i Sydsvenskan "Kampen mot främlingsfientlighet och hbtq-fientlighet bör föras samtidigt" och tänker att han har så rätt i mycket av det han skriver.

Bengt Held skriver: "Forum för levande historia gjorde en enkät bland gymnasieelever 2009–2010. Andelen som var negativa till homosexuella hade följande sammansättning: pojkar 30 procent och flickor 6 procent, elever med svensk bakgrund 15 procent och elever med utländsk bakgrund 32 procent; 13 procent av kristna i Svenska kyrkan var negativa till homosexuella, övriga kristna 30 procent, muslimer 40 procent, elever med annan religion 23 procent och personer utan religion 17 procent."

Jag har ofta funderat över varför pojkar/män verkar vara mera fördomsfulla än tjejer/kvinnor. Jag har också undrat över varför tex kristna och andra religiösa/troende människor dömer andra så lätt. Jag är född protestant och är aktiv kristen och har alltid märkt av de moraliska fördomar som faktiskt finns hos ganska många kyrkliga medmänniskor. På grund av den ingrodda och förkastliga konservatism som finns i kristna miljöer har jag under långa perioder i mitt liv valt att hålla mig undan Guds hus. Gud finns ju överallt. Min erfarenhet av bokstavstrogna religiösa miljöer har gett mig insikter jag förmodligen inte hade haft annars.

Sedan snart tre år tillbaka har jag börjat gå på/till Gudstjänst igen. Jag går nästan varje söndag till vår vackra domkyrka i Strängnäs, lyssnar på Guds ord förmedlad av en präst och går hem fylld av kärlek och hopp. Saknaden efter den samhörighet som också eller trots allt finns i en kristen församling blev för stor. När jag var barn sjöng jag i en kyrkokör och gick till söndagsskolan varje söndag under många år. När jag var tonåring tillhörde jag en mysig liten kristen församling i en kommun i Norges "bibelbälte".

Jag kommer ursprungligen ifrån en mycket trångsynt kristen norsk släkt där domedagsprofetierna och fördomarna blommade fritt där tex homosexualitet betraktades som en styggedom. Det var mycket snack om att man skulle brinna i helvetet vid minsta tillstymmelse till synd! I dag är jag stolt över att de allra flesta av oss har vaknat upp och blivit upplysta humana medmänniskor precis så som resten av västvärlden har blivit. Det är faktiskt mycket annorlunda för de som kommer från länder utanför västvärlden; där blommar tyvärr fördomarna fortfarande fritt. Det är något vi måste våga prata om i alla fall om vi vill att det skall bli en förändring!

På Mariefredsanstalten hade jag en kollega med arabiskt ursprung som försvarade könsstympning av kvinnor. På Hallanstalten hade jag en kollega från Sydasien som tyckte att alla kvinnor i Skandinavien betedde sig som horor. En praktiserande muslim i samma arbetslag vägrade ta mig i hand då jag är kvinna. De manliga kollegorna kunde han däremot hälsa normalt på. Mina chefer tordes självklart inte ta tag i frågan då de var rädda för att bli stämplade som rasister. Vem kan döma de för det? Vi bor i Sverige!

Jag har arbetat tillsammans med människor med arabiskt ursprung som tycker det är OK att plåga/mobba människor med alternativ stil tex emos och punkare. 40 procent muslimer, i den undersökningen som är gjord i Sverige, är negativa mot homosexuella. 30 procent av pojkarna var negativa. Det var gymnasieungdomar som svarade på enkäten, gymnasieungdomar! Vår framtid! Skall vi ta det på allvar?! Jag tycker det.

Många väljer att ta avstånd från religion på grund av vad några religiösa idioter hittar på. Faktum är att fundamentalism finns överallt även hos ateister. Det är maktfullkomliga människor som söndrar världen; inte fromma kristna eller andra troende. Det är min övertygelse.

4 kommentarer:

Fredrik Lidby sa...

Rätt märkligt Margit, att jag råkade titta på din blogg just idag... Jag skrev mycket kort igår om det som tangerar det du skriver. Tilläter mig att länka den lilla skriften i min blogg :-)

https://fredriklidby.wordpress.com/2014/11/25/man-kan-ha-manga-asikter/

Margit Urtegård sa...

Vilket sammanträffande Fredrik :-) Tusen tack för länken till din bloggartikel.

Bengt Held sa...

Fredrik

Tycker det är förvånande att du försöker försvara Vatikanstaten och dess homomfientlighet och motstånd emot jämställdhet och aborter.

Och sedan börjar antyda att det är katolik-fobi.

Lär dig detaa Fredrik Lidby. HBTQ-rättigheter och jämställdhet mellan män och kvinnor är mänskliga rättigheter. inget unikt protestantiskt.

Påven framför någon som ska ta hand om gamla och sjuka. Och vilka tror du får det uppdraget om vi avvecklar den offentliga välfärd som bl.a. Sverige har? Givetvis främst kvinnor.

Hur många gamla och sjuka har du själv tagit hand om Fredrik med obetalt arbete?

Till sist låtsas du att en kvinnlig journalist står bakom påvens åsikter genom att hon författat artikeln. Det enda hon gjort är att göra en nyhetsartikel. sannolikheten att hon håller med påven är nog närmast minimal.

Bra försöka att försöka paketera in dina reaktionära värderingar som du tydligen har men du blev avslöjad. Otur för dig Fredde. :-)

Men du fick ju gratisreklam hos Margits blogg trots din artikel inte hade mycket med hennes att göra. :-)

Bengt Held

Margit Urtegård sa...

Här är länken till DN-artikeln som Fredrik Lidby och Bengt Held skriver om: http://www.dn.se/nyheter/varlden/paven-europa-ar-en-trott-mormor-som-inte-langre-ar-fertil/