söndag 28 september 2014

Moderaterna och Socialdemokraterna går ihop i Strängnäs

Strängnäsborna ville inte längre ha Jens Persson (C) och Fredrik Lundgren (FP) till att styra kommunen. Båda partierna tappade var sina 2 mandat i kommunfullmäktige. Folkpartiet förlorade hälften av sina platser. Tydligare än så kan inte väljarna tala. Flera av oss trodde ändå att Moderaternas Jacob Högfeldt skulle satsa på en minoritetsallians bestående av M, KD, FP och C. De fyra partierna har 25 mandat, en majoritet kräver 28 mandat. Moderaterna och Socialdemokraterna tog 31 av fullmäktiges 55 platser. Det är en stark majoritet.

Framlidne LO-basen Pelle Lantz (S) och jag diskuterade möjligheten till/för samarbete mellan Moderaterna och Socialdemokraterna i Strängnäs kommun redan för många år sedan. Vi satt båda i kommunfullmäktige och även i kommunstyrelsen om jag inte kommer ihåg fel. Det här var på slutet av 90-talet. Redan då var FP och C i någon sorts symbios med varandra. Problemet var inte symbiosen. Avsaknaden av ödmjukhet var så tydlig redan då. Nu får Folkpartiet och Centerpartiet fyra år i opposition. Fyra år till/för eftertanke och reflektion.

Jag har roat mig med att läsa gamla bloggartiklar. 31 mars 2012 skrev jag om "Blårött i Strängnäs?" Mycket i min dåvarande analys stämmer med hur det blev. Vänsterpartiet gick fram. Mariefredspartiet tappade hälften av sina mandat.

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Din analys från 2012 var fullständigt realistisk och jag instämmer i varje ord! Några ytterligare kommentarer behövs ej! En avsvalkning för tupparna är precis vad som behövs.

Mats Werner sa...

Läste nu också min egen kommentar från 2012 och fann den fullt relevant.