fredag 22 augusti 2014

Olof Palme hade känt igen sig i Fredrik Reinfeldt

Maciej Zaremba skriver i DN: "Just detta sista om SD sade inte Reinfeldt, men det var själva kärnan i budskapet. Och plötsligt handlar inte längre detta val om bara skatter och avdrag utan om en djupare mening med den gemenskap som är Sverige. Och jag tänker att det är fantastiskt, det tog visserligen 70 år, det tog Srebrenica och Rwanda, att lära läxan av Förintelsen, men nu finns det politiker som törs sätta sin framtid på spel med dessa kärva budskap, nu sätts vår humanitet på prov; det kostar på att försvara friheten mot diktaturens kreatur, må de heta Islamiska staten, Putin, eller aspiranten Åkesson. Jag tror att Olof Palme hade känt igen sig i det Reinfeldtska budskapet. Han kunde ha fel i många frågor, men han visste att Sverige inte är en ö och att solidaritet inte är gratis. Däremot tror jag inte att han skulle känna igen sitt eget parti."

Jag är så stolt över min partiledare Fredrik Reinfeldt. Det är så underbart fint och fantastiskt att vi i Sverige har en statsminister som så klart och tydligt tar avstånd ifrån rasism och Sverigedemokraterna. Vi har världens bästa statsminister helt enkelt.

Inga kommentarer: