tisdag 28 januari 2014

Stort GRATTIS Margarita på din 28 årsdag

Margit (jag) min dotter Margarita och min svärmor Birgitta Wennerberg

I dag fyller min dotter Margarita Urtegård 28 år. I går var det 35 år sedan min pappa Jostein Edgar dog framför mina ögon. Jag var en flicka på endast 12 år. Livet ger och tar. Margarita bor i vårt hemland Norge.

Jag var tonåring när jag väntade min dotter. Jag var den yngsta förstföderskan på förlossningsavdelningen på Molde sjukhus när Margarita ankom världen. Hon gav mitt liv mening.

Jag läser artikeln "Hvem skal oppdra mor og far?" (Vem skall fostra mor och far?) och funderar på vad som har hänt?

Artikelförfattaren skriver: "Hvordan skal skolen og lærere greie å oppdra barna når det i utgangspunktet ikke er barna det er noe galt med, men foreldrene? Hvem skal oppdra mor og far? Vi har alltid snakket om verdien av fellesskolen, men er det noen som lenger er i stand til å si hva innholdet i den egentlig er? Hvorfor sender man sitt på barn på skolen? Hva skal en skole være? Cupcakes, Iphones, spesialklasser og sirkus er bare toppen av iskaka. Skolen mangler selvtillit. Politikerne gir ikke ryggdekning. Derfor våger ikke skolen stille krav til foreldrene. Igjen sitter en uoppdragen egoismegenerasjon med urimelige krav til livets buffé. Og barna? De ser. Og lærer."

Inga kommentarer: