onsdag 25 december 2013

Vem är egentligen Jason?

Jag kommer så väl ihåg när jag arbetade som kriminalvårdare på Hallanstalten och min pakistanske kollega Tahir påstod att jag inte visste någonting om livet. Jag tittade frågande på honom och undrade varför han sade så? Han kom med en lång nonsenshistoria om att vi som var födda och uppväxta här uppe i rika norden inte hade en aning om hur svårt livet var i fattiga länder som till exempel hans hemland Pakistan. När jag började arbeta tillsammans med Tahir ett par år tidigare hade han skrutit av sin egen vällyckade medelklassfamilj i just Pakistan. Tahir kom från en akademikersläkt och var själv utbildad optiker. Med stolthet visade han oss bilder från sitt fina barndomshem. Nu satt han där och talade till mig som om jag var en bortpjoskad individ från något kungligt slott här uppe i norr fast han visste att jag blev föräldralös som barn.

Så du menar att ingen av oss som är födda och uppväxta i länder som tex Sverige och Norge har några kunskaper om livet? Den frågan ställde jag och han nickade och sade ja just det, så är det! För mig var hela konversationen helt obegriplig. Vi var vana vid att Tahir betedde sig som prinsessan på ärtan på avdelningen. Han lyfte inte ett finger om inte några av cheferna var närvarande. Han gjorde inte ett dagsverk någon dag någon gång under alla de 4-5 åren jag arbetade tillsammans med honom. Men han var snabb med att ta fram rasistkortet och tycka-synd-om-kortet. Vi och dom var en begreppsvärld han vägrade kliva ur. Vi blev vana vid hans fördomar.

Jag tänker på Tahir nu när folk tjafsar om vem som är Jason och vilka som inte är det. Foujan Rouzbeh påminner mig mycket om honom då hon utstrålar samma typ av offermentalitet och har samma krav på tolkningsföreträde. Hon skriver: "Vi är marginaliserade men vi är här för att stanna. Vi är Jason. Ni är vita, män, medelklass och cis-personer. Ni behöver aldrig uppleva det vi gör i våra kroppar när vi blir stoppade i Reva-kontroller eller bortvalda i rekryteringsprocessen. Ni bor bekvämt, har fadderbarn i andra länder och kommer aldrig att behöva tigga i ett gathörn eller tvingas leva som gömda flyktingar. Ni är de som har nedärvda privilegier till följd av historiska förtryck av oss andra. Ni är normen och ni är i majoritet. Ni är de som utger er för att vara Jason utan att ha någon aning om hur det är att vara Jason."

Hur marginaliserad är Foujan Rouzbeh egentligen? I hur många gathörn har hon suttit och tiggt pengar? En annan som anser sig ha tolkningsföreträde är Iman Hazheer. Skall man tala om livsförutsättningar kan man inte bortse från klasstillhörighet, en faktor som är påverkar dina livsförutsättningar mer än vad hudfärg och kön gör. Men vem talar om det?

Inga kommentarer: