onsdag 11 december 2013

Annons i DN väcker debatt

I söndagens DN finns en annons för boken ”Invandring och mörkläggning”. DN har fått kritik för att ha gett utrymme för en främlingsfientlig annons.

Norrmannen Gunnar Stavrum skriver på sin blogg: "Takhøyden i Sverige er så lav at eliten ikke tåler kritikk mot innvandring uten å kreve sensur. De siste ukene har ulike svensker kritisert Norge for rasisme. Nå raser de samme svenskene mot at Dagens Nyheter har sluppet på trykk en annonse om den svenske innvandringspolitikken."

Att takhöjden är skrämmande låg i Sverige håller jag med om. Åsiktspoliserna är dessutom farligt många. Men när det gäller att min dagstidning DN väljer att trycka just den här annonsen så är jag skeptisk. Hur tänkte Peter Wolodarski?

Den annars så kloka Hanne Kjöller försvarar sin tidning. Man sågar som bekant inte av den gren man sitter på. Summa summarum kan hon inte se den omdiskuterade annonsen som rasistisk. Där håller jag inte med henne. Flera av mina facebookvänner kommer att sluta prenumerera på DN. Ja, varför inte? Man kanske skulle testa SvD ett tag?

De här orden kan jag dock skriva under på: "Som liberal tror jag på idén om att nästan allt ska kunna sägas och att goda argument vinner över dåliga. Jag tror att människor, när de får argumenten framlagda framför sig från olika håll, själva är kapabla att bilda sig en uppfattning. Att dölja saker eller tysta ned opponenter är att se ned på sina medmänniskor. Det är att sätta sig på höga hästar och att säga att jag förstår det här, men andra – mindre smarta – gör det inte."

Trots omskrivna "bondläppar", Sverigedemokrater, rasister och enstaka idioter så är de allra flesta i detta land kapabla att tänka själva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dy har fel!
I Sverige tänker man inte utan i Sverige sover man.

I Sverige ifrågasätter man inte media utan VET att det som skrivs är sant.

I Sverige har alla rätt att tycka som de vill sålänge det stämmer in med vad PK-media tycker och tänker.

I Sverige är man rasist om man är för en minskad invandring, och hänvisar man till brottsstatistik där de utomeuropeiska är överrepsenterade... tja då är man nazist.

I Sverige ska man tiga och inte kritisera invandring om man inte gillar den, alla måste gilla invandringspolitiken för det har media bestämt.

I Sverige finns nog högsta antalet nazister i världen per capita, ribban ligger lågt för vad som kännetecknar en nazist att majoriteten av svenskarna snart kan klassas som nazister!

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Jag tycker att det var fel av DN att ta in annonsen. Punkt. Det är min åsikt.