tisdag 5 november 2013

Trygga människor är duktiga ledare

Under mina 20 år inom svensk kommunpolitik har jag sett mycket som förbryllar mig. Men det är också mycket som imponerar. Under 5 mandatperioder, 3 perioder som Moderatpolitiker och 2 som Strängnäspartist, har jag observerat och betraktat hur den politiska interaktionen ser ut i en liten kommun som Strängnäs. Det har varit så roligt, lärorikt och underhållande att få vara med i denna fascinerande värld så jag har faktiskt bestämt mig för att åter ställa upp i ett val i denna kommun; valet 2014.

Det vill säga om medlemmarna i Nya Moderaterna i Strängnäs kommun kryssar fram mig. Vi har ju snart provval och jag vet att flera medlemmar har nominerat mig till provvalet. Om eller när nomineringskommittén frågar mig om jag är beredd att ställa upp så kommer jag självklart att tacka ja då jag fortfarande är relativt ung och har mycket kvar att ge. Det skall bli så spännande.

Jag har roat mig med att se tillbaka på alla de politiska uppdrag jag har haft och de jag har. Jag har varit kommunfullmäktigeledamot sedan valet 1998; det blir sammanlagt 16 år nästa år. Jag kom in i kommunstyrelsen 2001 och var med där tills 2012. Jag var ordförande i Teknik- och fritidsnämnden 2007 till 2008, sedan ledamot i samma nämnd fram till 2009. Jag blev ledamot i Socialnämnden redan 1996 och var kvar där till 2002. Jag var biträdande gruppledare för Moderaterna från 2000-2003.

Jag satt i Regionförbundet Sörmlands förbundsfullmäktige 2003 till 2006 och Kommunförbundet Sörmland 2003 till 2006. Var med i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden 1999 till 2002. I Demokratiberedningen från 2001 till 2006 samt Plan- och byggnämnden 2009 till 2011. Nämnden för Hållbart Samhälle 2011 till 2012. I tillägg har jag varit ordförande för både Moderaterna och Strängnäspartiet. Jag har gått MKF-utbildningen, det är Moderatkvinnornas treåriga ledarskapsutbildning. Jag har varit både adept och mentor inom partiet. Innan jag kom till Sverige var jag under 6 år ordförande för en MUF-förening (Unge Høyre) i Norge och har gått flera politiska kurser i mitt gamla hemland.

Under mina 20 år i Strängnäspolitiken har jag sett många politiker kommit/födas för att sedan få lämna, ofta abrupt och brutalt. De allra flesta av de har varit kvinnor och de har som oftast varit Moderater. Jag skulle kunna skriva en bok om alla dessa fruktansvärda maktkamper och brutala mobbningsaktioner. Det var nämligen inte bara av ideologiska skäl jag lämnade Moderaterna 2005. Det var inte bara partiets dåvarande totala okunskap om kriminalvårdspolitiken som gjorde att jag gick. Jag har aldrig sett så mycket mobbning. Människor, som jag tyckte om, blev så dåligt behandlade att jag trodde nästan inte mina egna ögon. Kan vuxna vara så elaka?

Jag har alltid varit frispråkig och snart blev det min tur att frysas ut. Men det är inget jag vill dra upp nu. När jag för snart två år sedan blev medlem i Moderaterna igen valde jag att lägga gammalt groll bakom mig och se framåt. Historien finns där. Men jag upplever att Moderaterna i Strängnäs kommun har gjort en lång och viktig resa. Vår partiledare och statsminister Fredrik Reinfeldt har sagt att alla behövs och det är den tonen som råder nu. Det gör mig glad. Strängnäspolitiken har varit så personfixerad, vilket har inneburit ett mycket stort lidande för enskilda personer. Ingenting är värd det. Skönt att se att nivån har lyft sig. Vårt nya oppositionsråd Jacob Högfeldt tillhör ingen gammal falang inom partiet, han är klokare än så. Trygga människor är trygga ledare. Jag har bara hört gott om Jacob och har stora förhoppningar på hans ledarskap.

1 kommentar:

Margit Urtegård sa...

När jag för ett par år sedan inte fick bli medlem i Folkpartiet (jag blev alltså aldrig utslängd som elaka tungor vill ha det till, jag blev aldrig insläppt, sen kan man ju ha en lång filosofisk diskussion om vari skillnaden ligger, den har jag gärna någongång:-)), så sade både Fredrik Lundgren (FP) och Lotta Steneskog (FP) att det var för att jag var alldeles för frispråkig på min blogg som de inte ville välkomna mig till deras parti. Jag måste säga att jag fortfarande skrattar när jag tänker på vad de sa, de kallar sig Folkpartister, de som kallar sig liberaler, det är ju så lustigt! Hursomhelst transparens är VIKTIGT, om det är så att vi politiker håller på med saker vi inte tål eller törs läsa på bloggar och annat så gör vi fel saker. Svårare än så är det inte.