fredag 22 november 2013

Norske Fremskrittspartiet är inte ett rasistiskt parti

Norsk-irakiske författaren Walid Al-Kubaisi skriver om det toleranta Norge eller mer korrekt den norske toleransen. Han är så positiv och klok Walid så man vill bara läsa mer av det han skriver och så skriver han så vackert på nynorsk. Han skriver: "Eg har vore i Noreg i om lag tretti år, og eg har aldri opplevd rasisme. Når eg høyrer om opplevingar med rasisme, freistar eg å sjå dei i kontekst. Då oppdagar eg at det ikkje er rasisme det er tale om."

Den svenske journalisten Henrik Arnstad skriver inte lika vackert om mitt fosterland Norge. Han har hängt på den politiskt korrekta gnälliga trenden om att Norge numera styrs av rasister därför att Fremskrittspartiet ingår i den nyvalda regeringen.

Henrik Arnstad skriver i DN: "Det intressanta är att stora delar av det norska samhället – inte bara högern utan även vänstern och norska politiska journalister – till stor del sluter upp i försvaret av FrP. Partiet har 'oförtjänt dåligt rykte' och är inte rasistiskt, hävdar exempelvis en av landets mest erkända politiska kommentatorer, Harald Stanghelle. Bland norska antirasister existerar ingen enighet, men vissa försvarar FrP, som ett parlamentariskt skydd mot 'riktiga' rasister. I övrigt har försvaret av FrP riktat sig mot svenska kritiker, som inte anses begripa norsk politik."

Arnstads artikel heter "Därför förstår inte Norge faran med regeringens rasism". Man blir mörkrädd när man läser hans text därför att den osar av fördomar och okunskap. Norrmän är dumma i huvudet helt enkelt och fattar ingenting, så kan man tolka eller uppfatta svenskens ord.

I 20 år har jag bott i Sverige. Jag äger en liten bit svensk mark då jag har köpt och betalat mitt hus och min tomt. Jag kan inte påstå att Sverige är mitt land, för svenskarna kommer jag alltid att vara norska. Det gör inget. Jag är inte född här, min släkt är inte härifrån och mitt äldsta barn har redan flyttat hem till Norge igen. Jag har inget behov av att känna mig svensk då jag inte är det. Jag har dock behov av att bli respekterad för den jag är, precis som alla andra. Att då stå ut med den okunskap som finns om oss norrmän och om norsk politik i detta land är ibland ganska svårt. Men, man skall då komma ihåg att väldigt många svenskar inte vet särskilt mycket om svensk politik heller. Det är kanske så svenska makthavare vill ha det? Lite opium till folket så håller de käften, eller?

Vem tjänar på all denna okunskap? Norske Øyvind Strømmen skriver: "Den intellektuella slappheten leder till att många svenskar tror att det är Sverigedemokraterna de ser när Fremskrittspartiet hamnat i regeringen, trots att det förra är ett högerradikalt parti med rötter i ren och skär högerextremism, medan det senare är ett högerpopulistiskt parti med rötter i en skatteprotest. När det faktum att Frp hamnar i regeringen uppfattas som att Norge är på väg in i det fascistoida, är det nödvändigt att säga ifrån. Tro mig: jag skulle hellre använda tiden till att kritisera dem. Men detta är inte det värsta. För vem tjänar på att svensk debatt uppfattas – med rätta eller ej – som stängd, som tabupräglad? Vem tjänar på att även ett relativt moderat högerpopulistiskt parti som Frp möts av rop om att 'vargen kommer'? Jag tror jag vet. Det är det Jimmie Åkesson som gör."

Till svenska journalister vill jag lite vanvördigt säga skärp er! Jag vågar göra det för det behövs! Jag förstår att det kräver arbete och slit och göra ett bra jobb. Men med tanke på att alla tidningar i detta land är subventionerade av våra skattepengar kan vi som skattebetalare kanske få komma med några krav, i anständighetens namn?! Journalister har väl inte betalt för att sprida fördomar?

2 kommentarer:

Johan R. Sjöberg sa...

Det er klart at rasisme eksisterer, i Norge og i andre land, f. eks. i Sverige, hvor nazisterne marsjerte i Stockholm på årsdagen av krystallnatten! Det er jo helt uhørt, og hva jeg vet forekom ingenting slikt her i Norge.

Al-Kubaisi tror jeg er en klok mann, og hans artikkel var meget interessant. Jeg tviler ikke på at noen opplever rasisme og/eller fordommer, og det gjelder jo i alle land, noen ganger fordi folk er slemme, og noen ganger fordi folk ikke skjønner bedre. Jeg blir jo ganske irritert når jeg for femhundretjueellevte gangen blir minnet på at jeg er født i Sverige "du er svensk, ikke sant?". Ja hva tror du... det er ikke rasisme, mer at jeg har hørt meg lei på det. Hva spiller det for rolle, liksom? Det kanskje er nysgjerrighet, og helt uskyldig - verre når noen mener at jeg bør lære meg norsk - gjerne noen som selv ikke kan forskjellen mellom å og og... vel, unnskyld at det ble så langt. Jeg tror at rasisme fins, men jeg mener ikke at Frp er et rasistisk parti, selv om noen av partiets politiker sagt ting som burde vært usagt. Det har folk fra andre partier også gjort - selv i Sverige!

For øvrig får jeg lyst å tegne et nytt abonnement på Dag og tid. Svensker bør kanskje få vite at Dag og tid blir oppfattet som en "raddisavis" (vänstertidning) i Norge. *smiler*

Johan R. Sjöberg sa...

Jeg vet faktisk ikke om Walid al-Kubaisi er å lytte til: han har gått med i facebookgruppen "Stopp islamiseringen av Norge".