onsdag 6 november 2013

Det hänger på håret!

Synonymer på hår är hårväxt, hårbeklädnad, man; kalufs, lugg, barr; frisyr, lockar; hårstrå, fjun; på ett hår när, på håret mycket nära, ytterst nära, nätt och jämnt. Det finns ju de som nätt och jämnt har hår.

Jag har 1 meter långt hår och sparar fortfarande. Min pappa sa att håret är kvinnans vackraste attribut; fagert är håret. Vi har haft en kung i Norge som hette Harald Hårfagre.

När vi i Strängnäs skulle få ett nytt kommunalråd 2001 var jag bland de fyra kandidaterna, till kommunalrådsposten, som Strengnäs tidning spekulerade om; tre män och jag. Tidningen skrev något om alla fyra personerna. Männen fick beskrivningar som officer, gentleman, redan en fot i kommunstyrelsen och för närvarande (redan) kommunalråd. Om mig stod det: "... ung, kvinna, invandrare och skulle utan tvekan bli landets mest hårfagra kommunalråd." Jag har skämtsamt tagit upp detta med journalisten i fråga några gånger. Har någon av er sett en liknande beskrivning av t e x finansministern Anders Borg? Han har ju utan tvekan det längsta håret någon finansminister i Sverige någonsin har haft; alltså den mest hårfagra finansministern i svensk historia. Uppdaterat 2013-11-05: Jag hade alltså helt fel när jag skrev denna artikel år 2008. Nu har Anders Borg (M) klippt av sig sin hästsvans och det blev en världsnyhet. Så fel man kan ha :-)

Hår är onekligen något som upptar människor. Vi lägger ner ofantligt mycket pengar på hårprodukter med mera. Förutom ögon och händer så tittar vi mycket på folks hår när vi träffar de för första gången. Hår väcker frågor. Jag har fått så många frågor om mitt hår att jag kan fylla en bok med dem; enormt konstiga och roliga frågor dessutom. Vad jag gör med håret på natten? Då brukar jag svara att jag lägger det i nattduksbordslådan. Andra frågor jag får: - Vad gör du med håret när du är på ditt arbete på fängelset? – Hur tvättar du håret? – Hur mycket schampo och balsam går det åt? – Hur länge har du sparat? – Är det äkta hår?

Det fånigaste påståendet jag har hört om hår är att man inte kan få makt i Sverige om man inte är kortklippt; alltså utan kort välklippt frisyr ingen position.

Uppdaterad 2013-11-05: Nu är det ju så att vår finansminister Anders Borg (M) har klippt sig och det blev huvudnyhet i Sverige i går, därför publicerar jag denna bloggartikel igen. Den som har roligast vinner! 

Inga kommentarer: