onsdag 23 oktober 2013

Liberalismens falska altare

Förra veckan var en väninna och jag i Mariefred och lyssnade på Erik Leijonmarck; föreläsare och konsult med särskild inriktning på cannabis. Det var IOGT-NTO som hade bjudit in till denna intressanta föreläsning om cannabis. En Moderat från socialnämnden var också där, han var den enda politiker från nämnda nämnd som var där trots att socialnämndens sekreterare hade rekommenderat alla ledamöterna att gå dit. Som Moderat var jag självklart stolt över att min partikamrat kom dit.

Hemma hos mig är det jämnt ungdomsgård då jag har två unga söner som bor här. Genom de och andra unga människor jag möter i kommunen så har jag förstått att det nästintill är enklare att få tag på hasch och marijuana i vår kommun än alkohol. Det är också känt att det numera är mer accepterat att röka på, som det heter, än att dricka alkohol. Argument som framförs är att drogen är mindre skadlig än alkoholen och den ger ingen baksmälla. Jag är förskräckt över den okunskap som finns om cannabis bland unga i dag. För Guds skull det finns internet, som inte fanns när jag var ung, det finns människor som lider av sviterna efter att de använt cannabis. Ibland resten av livet.

Jag har träffat många 40-talister som erkänner att de rökte hasch och marijuna när de var unga, som om det var något helt ofarligt och naturligt. Hur många av de som har skadat sin hjärna och hur många av de som senare har fått en psykos eller utvecklat schizofreni vet jag inte. Själv hade jag förmånen att vara ung på 80-talet när informationen om drogens skador var väl kända och glorifieringen av flower power eländet och alltihopa hade lagt sig. Förnuftet hade tagit över. De allra flesta provade inte droger på 80-talet. Det var ute helt enkelt. För mig var det helt otänkbart att prova droger. Det skulle inte falla mig in att utsätta mig för risken att få en haschpsykos eller något liknande. Vi visste att det var farligt. Varför är det annorlunda nu?!

Nu är det annorlunda på flera sätt. Det mest allvarliga som har hänt sedan 80-talet är att det finns en hel del människor i dag som är beredda att offra unga människor på det jag vill kalla liberalismens falska altare. Frihet framför allt är slagordet. Det är allvarligt. Vi behöver en debatt om detta.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Inkörsporten till droger som cannabis - hasch - marijuana är cigaretter! OBS. Drogbruket börjar inte med cannabis utan med cigaretter, något som inte nog kan framhållas. Ingen röker på utan att först ha rökt cigaretter.

Margit Urtegård sa...

Jag vet inte om det finns ett samband mellan att röka cigaretter och att röka cannabis-hasch-marijuana, sambandet nämndes på föreläsningen jag var på, men jag känner flera ungdomar som aldrig har rökt cigaretter men som däremot har tagit dessa droger.

Anonym sa...

"Jag är förskräckt över den okunskap som finns om cannabis bland unga i dag. För Guds skull det finns internet, som inte fanns när jag var ung."

Och jag blir förskräckt när jag ser hur mycket okunskap det tycks finnas hos en bloggare som uppenbarligen baserar sina åsikter på tyckande och tro.
Ta och läs på lite om vad som händer i vår omvärld. Titta på vad "WHO", "FN", "Global Commission On Drug Policy", "Röda Korset", Brittiska Regeringen, Kanadensiska Senaten, Jimmy Carter, Kofi Annan, Mario Vargas Lloza m.fl. har att säga i saken. Allt fler länder och stater legaliserar/avkriminaliserar, t.ex. Uruguay, Portugal, Washington, Colorado. I stort sett hela den latinska regionen går snart åt samma håll. Vakna upp ur moralismens dagdrömmeri och läs på om cannabis. Då kanske du kommer till insikt och kan lägga dina halmgubbar och moraliskt färgade floskler åt sidan.

Anonym sa...

Vi har infört en "pedofilscreening" för de som arbetar med barn och ungdomar. Varför inför vi inte en obligatorisk regelbunden knarkscreening för de som arbetar med barn och ungdomar? Troligen far många fler ungdomar illa av knarkande vuxna som de är tvungna att träffa än de få stackare som utsätts för pedofiler. Dessutom är risken stor att ungdomar leds in i missbruk av vuxna missbrukare och om ungdomar vet att deras möjlighet att som vuxna arbeta med barn eller ungdomar försvinner om de missbrukar narkotika så kommer många att avstå.