torsdag 12 september 2013

Sverige enda landet i Norden som aldrig haft kvinnlig statsminister

2010 skrev Jenny Stiernstedt artikeln "Sverige väntar fortfarande på en kvinna" i DN. Det blev ingen kvinnlig statsminister den gången heller. Ingen blev nog särskilt förvånad över detta. I måndags fick Norge välja sin andra kvinnliga statsminister, Erna Solberg ordförande för partiet Høyre. Detta blev ingen stor nyhet i Sverige trots att Sverige är det enda land i norden som aldrig har haft en kvinna på landets högsta politiska post. Eller så är det kanske just därför. Landet som under flera decennier har utmålat sig som världens mest jämställda land vill nog låtsas som om det här med kvinnlig statsminister inte är så viktigt. Det finns förmodligen en annan orsak också, det att det populistiska Fremskrittspartiet mest sannolikt kommer att ingå i den borgerliga regeringen som Solberg skall leda.

När jag har påpekat på sociala medier det faktum att Sverige fortfarande inte har lyckats få en kvinnlig statsminister har både kvinnor och män snabbt förklarat för mig att kompetens går före kön. Jag har då kommenterat att om det enbart handlade om kompetens borde Sverige haft en kvinnlig statsminister för många decennier sedan. - Det hade vi också haft om inte Anna Lindh (S) hade blivit mördad för 10 år sedan, replikeras raskt. Det är ju svårt att veta det. Det innebär fortfarande att Socialdemokraterna skulle ha vunnit valet 2006 för att det överhuvudtaget skulle ha varit möjligt och det gjorde de inte. Att den valförlusten skulle hänga på en enda person har jag ärligt talat svårt att tro.

Jag undrar om de som skriker att kompetens går före kön själva hör hur dumt det låter? Är kvinnor i Sverige mindre kompetenta än i tex Norge och Finland? Även i Sverige består halva befolkningen av kvinnor. Det borde finnas hur många duktiga kvinnor som helst i ett av världens mest välutvecklade länder?

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Håller helt med Dig om att det är skämmigt! Vi har höjt oss själva till skyarna som föregångare och peka på Ulla Lindström och Karin Söder, men sedan var det stopp!
Mona Sahlin straffade dessvärre ut sig, Anna Lindh blev mördad och Margot Wallström ville inte när det kom till kritan.
Men det finns ju fler partier. Hittills är det bara Centern (2 ggr), Socialdemokraterna (1 gg) och Vänstern ( 1 gg) som haft kvinnliga partiledare. Varför har inte M och FP lyckats någon gång? FP var ju trots allt en gång vårt mest jämställda parti!

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Tusen tack för kommentar. Det är alltid bra med fakta. Berit Ås var den första kvinnan som blev partiledare i Norge. Hon var partiledare för Sosialistisk venstreparti, (SV), en post som hon innehade 1975-1976. Det är 38 år sedan. Den första kvinnliga statsministern i Norge var Gro Harlem Brundtland, Arbeiderpartiet, och det var 1981 för 32 år sedan.

Sveriges första kvinnliga partiledare hette Karin Söder. Det vet säkert du, det visste inte jag. Alla som läser min blogg vet det kanske inte. Hon blev centerpartiets partiledare 1985 för 28 år sedan, 4 år efter att Norge fick sin första kvinnliga statsminister.

Høyre i Norge fick sin första kvinnliga partiledare 1991 och det var Kaci Kullmann Five, fast hon var tillförordnad partiledare redan 1988, alltså för 25 år sedan. Venstre, som är svenske Folkpartiets systerparti i Norge, fick sin första kvinna som ordförande Eva Kolstad redan 1974, för 39 år sedan. Och i dag har de också en kvinna i toppen Trine Skrei Grande som kommer att bli minister nu efter valet.

Hur är det då med Moderaterna och Folkpartiet?, som du nämner. Någon kvinna i toppen har ju de två partierna aldrig haft och huruvida de kommer att lyckas med det inom överskådlig framtid skall jag inte sia om förutom att det ser dystert ut.

I lokalpolitiken i Strängnäs kommun, som jag känner mycket väl efter att ha varit aktiv politiker i kommunen i 20 år, så kan jag säga att Moderaterna slår alla när det gäller att behandla sina kvinnor i toppen mycket illa; fruktansvärt illa. Det har varit mycket blod, möda, svett och tårar för att använda Winston Churchills kända ord. Ändå blir det svårt att jämföra med Folkpartiet för de ha knappt haft några kvinnor på toppen alls förrän för ett par mandatperioder sedan och de kvinnorna har inte fått partiets högsta eller tyngsta poster.

Du har varit med i kommunpolitiken mycket längre än vad jag har och vet självklart ofantligt mycket mer än vad jag gör kring detta. Jag delar bara med mig av lite av det jag har sett under mina år inom politiken i den här kommunen. Din fråga är intressant: "Varför har inte M och FP lyckats någon Gång?"