måndag 2 september 2013

Det är val i Norge den 9 september

Om en vecka, den 9 september, är det val i Norge och det nämns nästan inte med ett enda ord i svenska tidningar och svensk media överhuvudtaget. Den 22 september är det val i Tyskland och DN har tryckt upp en hel tidning om det valet.

Jag tog kontakt med en på ledarredaktionen på DN, då jag prenumererar på tidningen, och skrev: "Jag är prenumerant på DN och under helgen fick jag DN.VÄRLDEN som enbart skriver om det kommande valet i Tyskland. Min fråga är kommer det en likadan tidning (nummer) om det kommande valet i Norge? Jag förstår att valet i Tyskland som är EU:s största och mäktigaste land är viktigt för svenskar att följa. Som norska bosatt i Sverige i 20 år har jag noterat att det sällan skrivs särskilt mycket om val i Norge i Sveriges största tidningar. Något jag tycker är märkligt då Norge är ett mycket viktigt land för Sverige. Svenska ungdomar åker dit och arbetar tex, import och export länderna emellan är mycket stor. Samtidigt är kunskaperna om Norge och norrmän bland svenskar väldigt låg har jag noterat. Vi har ju bara olja och är ett dyrt land är det enda jag får höra om mitt fosterland här i Sverige, för det mesta alltså. Det kommer antagligen att bli ett regeringsskifte i Norge och det är spännande tycker jag. Det borde svenska tidningar följa även innan det sker."

Jag fick till svar: "Jag förstår dina synpunkter, helt klart. Jag är nordist och tycker att det skrivs alldeles för lite om Norge i svenska tidningar. Vi talade nyligen om saken på ledarredaktionen, och vi kommer förstås att skriva om valet. Däremot fruktar jag att du inte kommer att tycka att det är tillräckligt... Om någon Världen-bilaga om Norge är på gång vet jag inte, men jag skulle bli lika förvånad och nästan lika glad som du om det blev så." Har de bara en enda nordist anställd på DN? Eller vad är problemet? Det hela är mycket märkligt med tanke på att DN skrev redan den 11 juli: "Opinionsundersökningarna talar sitt tydliga språk: om inget oförutsett inträffar får Norge sin andra kvinnliga statsminister i höst." Det är helt fantastiskt att Norge åter en gång får en kvinnlig statsminister. Jag är så stolt! När kommer vi att få en kvinnlig statsminister i Sverige? Kommer det att ske under min livstid? Kommer mina barn att få uppleva det?

Svenska tidningar borde inte bara skriva mycket mer om det otroliga att Sverige ligger efter alla andra nordiska länder när det gäller kvinnors möjligheter att få makt och inflytande. De borde även skriva sida upp och sida ner där de uppmanar svenska politiker att åka till Norge med flera länder för att studera och lära sig hur man kan göra för att politiken och därigenom hela samhället skall bli mer jämställt. Moderaterna tex har oerhört mycket att lära sig av norske Høyre; ofantligt mycket faktiskt. Redan 1991 fick Høyre sin första kvinna som partiledare, hon heter Kaci Kullmann Five. Första kvinnliga statsministern, Gro Harlem Bruntland, fick Norge redan 1981. Det är 32 år sedan.

Inga kommentarer: