torsdagen den 22:e mars 2012

Skattepengar som blev silverpengar

Södermanlands Nyheter, SN, skriver: "Det tidigare landstingsrådet Jörgen Danielsson (S) åtalas för trolöshet mot huvudman för sin inblandning i arvodesaffären. Enligt åklagare Jonas Strömberg har flera ledande politiker i landstinget fått arvoden som varit för höga och som har utbetalats i strid mot kommunallagen. Jörgen Danielsson eftersom han undertecknat ett dokument som gick till lönekontoret, och där kontoret fick i uppdrag att utbetala arvodena. – Jag anser att ungefär 1,5 miljoner kronor för mycket har betalats ut och att landstinget har lidit ekonomisk skada av detta, säger Jonas Strömberg."

Här är hela listan över de olagliga arvoden som nu åklagaren vill ställa någon till svars för:
Fredrik Pettersson, Eskilstuna (S), 550 251 kr
Johannes Krunegård, Nyköping (MP), 246 191 kr
Inger Jonasson- Sjödin, Nyköping (S), 194 030,50 kr
Ulrica Truedsson (S), Katrineholm, 194 030,50 kr
Catrin Cedvén, Björnlunda (FP), 97 006,74 kr
Jan- Olof Blomster (FP), Katrineholm, 97 006,74 kr
Thomas af Bjur (FP), Mariefred, 91 370,50 kr
Johan Bartholf (FP), Södertälje, 45 234 Kr

Summa: 1 515 120,98 kr

Jörgen Danielsson skriver på sin blogg: "Sanningen är den att min partiledning i Sörmland, i samråd med den som var gruppledare för Socialdemokraterna i Landstinget Sörmland 2006, gjorde en omfördelning av arvodena mellan oss som skulle tillträda, 2007, som oppositionsråd och politiska sekreterare. Den omfördelningen godkändes av den administrativa chefen och av landstingsstyrelsens ordförande innan den sattes i sjön. Att det eventuellt kunde vara en felaktig hantering begrep inte jag förrän långt senare."

Att Jörgen Danielsson
inte begrep vad han höll på med är lögn och förbannad dikt. Det viktiga i vad han skriver på bloggen är att den olagliga arvodesfördelningen gjordes i samråd med gruppledaren för S i landstinget Sörmland samt hela partiledningen i Sörmland. Jörgen Danielsson är alltså inte den enda boven i detta drama. Vi får heller inte glömma vilket ansvar Folkpartisterna och Miljöpartisterna som var med i samma arvodeshärva hade/har. De som köptes för silverpengar för maktens skull.

Det finns fyra hjältar i den här frågan. Den ena är journalisten på SN Tommy Kägo som redan i oktober 2009 anade ugglor i mossen. Den andra är landstingsrådet Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD), som redan 2009 slog larm om dessa oegentligheter. Den tredje är politikern Magnus Leivik (M) som hjälpte till med att gräva fram information i ärendet samt backade upp Marie-Louise Forslund Mustaniemi när de andra politikerna fegade ur. Den fjärde hjälten är Mathias Ståhle, reporter på Eskilstuna-Kuriren, som aldrig gav upp.

Jag arbetade som politisk sekreterare för Marie-Louise Forslund Mustaniemi då arvodesskandalen blev mer känd. Det hemliga dokument som Jörgen Danielsson hade skrivit under på hämtade jag ut på landstingets lönekontor under hösten 2009. Alla lönebesked till de politiker som hade fått dessa olagliga arvoden fick jag kopior på. Marie-Louise, Magnus och jag trodde inte våra ögon. Vi räknade ut att det handlade om minst en miljon kronor. Medborgarnas pengar som politikertrion S, MP och FP hade fördelat sig emellan. Det skall bli intressant att följa rättegången.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
skriver på sin blogg: "Den som nu ensam får stå i skottgluggen är Jörgen Danielsson. Priset blev mycket högt för honom. Var finns nu alla dem som drev på och backade upp honom till 100 procent? Fanns det ingen i kretsen omkring honom som hade kunskap om var de lagliga gränserna gick? Om nu kunskap fanns men ingen satte stopp så undrar jag; Skulle den förlorade makten återtas till vilket pris som helst? Troligtvis kommer vi aldrig att få veta hela sanningen i detta smutsiga spel om makten. Men nu har verkligheten kommit ikapp. Rättsväsendets kvarnar har nu satts igång och vi vet inte hur det kommer att sluta. Vi kan konstatera att de som var med runt Danielsson då, fortfarande sitter vid makten."

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du bevisa det du påstår om att Jörgen Danielsson ljuger, eller är det bara dina egna fantasier som spökar?

Jag antar att du inte anser dig har rätt till att vara åklagare, domare och bödel? Jag antar att du tycker att en människa är oskyldig tills motsatsen är bevisad i ett beslut av domstolen?

Vågar du svara på mina kommentarer eller kommer du fortsätta ta bort dem för att du inte kan svara? Då tycker jag att du kan ta bort din blogg, för då påstår du något som du inte kan argumentera för!

Margit Urtegård sa...

Hej anonym

Jag vill inte vara vare sig åklagare, domare eller bödel. Hade jag velat det så hade jag valt att läsa juridik och inte beteendevetenskap.

Du tycker att jag skall plocka bort min blogg. Jag tycker att du är oförskämd. Jag har väl en egen blogg om jag vill det oavsett vad en anonym person tycker?

Jag har läst mycket om den här arvodesaffären och anser att jag vet en hel del om den, mer än de flesta. Jag arbetade på landstingskansliet i Nyköping under det året som arvodesskandalen belystes som mest.

Varför hävdar jag att Jörgen Danielsson visste vad han höll på med? Jo därför att han är under hela tiden har försökt svartmåla de reportrar och de politiker som avslöjade honom när han hade fingrarna i syltburken. Attack är ett sätt att försvara sig på. Girigheten vägde tyngre än moralen. Det tror åklagaren och det tror jag.

Jörgen Danielsson är ingen politisk dununge, han har varit med länge och vet vad han gör.

Han är inte dömd, inte än i alla fall, det skall också sägas. Men, det han och hans kompanjoner i landstingspolitiken höll på med rörande arvodesaffären är lika fel oavsett. Det finns något som heter moral också.

I alla fall har åklagaren valt att väcka åtal. Det gör han inte utan orsak.

Anonym sa...

Marie-Louise bad väl därefter Jörgen Danielsson om ursäkt för sitt agerande och vad hon sagt om honom i samband med detta, eller hur?
http://ekuriren.se/ledareasikter/insandare/1.985542-forlat-jorgen-
Du ser ingen anledning att på samma sätt omvärdera din approach förstår jag?

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Citat från insändaren du länkar till: "Det finns säkert flera fall där jag begått övertramp, men vad som känns särskilt jobbigt är det pressmeddelande jag skickade den 13 september 2010 'att en röst på Socialdemokraterna är en röst på Jörgen Danielsson'. Det ångrar jag i dag och har i samtal med dig redan bett om förlåtelse men vill här också ge en offentlig ursäkt. Det var att sparka på någon som låg eftersom du avgått och därmed tagit ditt ansvar. Jag vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag har ansträngt mig i att förändra och förbättra situationen i Landstinget Sörmland. Jag är medveten om att jag gjort dig illa och ångrar det."

Marie-Louise ber om ursäkt för att hon har attackerat Jörgen Danielsson efter att han hade tagit sitt ansvar för det han hade gjort genom att avgå. Det var rätt av henne att göra så. Man skall inte "sparka" på någon som ligger. Man skall vara snäll. När det gäller att framföra kritik mot oegentligheter inom politiken så får man göra det och man skall göra det.

Vi som är folkvalda skall inte blunda, vi skall inte vara rädda och vi skall inte låta saker som inte är bra bara passera. Det är obekvämt med sådana politiker, men sådana politiker behövs. Ryggkliare finns det alldeles för många av, tyvärr.

Jag menar att det är fel att Jörgen Danielsson ensam får stå till svars, om han döms, för det som har hänt. Det är många flera som borde ta sitt ansvar i arvodesaffären. Det finns flera Socialdemokrater, Folkpartister och Miljöpartister som har tjänat pengar i den här arvodessoppan. Att allihopa av de skulle vara omedvetna och okunniga om vilka regler och lagar som gäller är ju än mer oroväckande i så fall.

Anonym sa...

Då vet du också att det finns skäl till att det ska vara tre personer som är åklagare, domare och bödel?

Du har väl fortfarande aldrig pratat med Jörgen Danielsson och hört hans syn på det som har hänt? Det är därför man har en rättegång, för att alla ska få komma till tals och berätta sin syn på saken.

Det kan ju vara så att Jörgen Danielsson argumenterade så hårt mot journalister och andra politiker, därför han trodde att han hade agerat rätt. Har du tänkt på det?

Eftersom du inte är jurist, precis som du själv skriver, hur kan du då dra de slutsatser du gör?

Bara för att åklagaren väcker åtal betyder inte det att Jörgen Danielsson är skyldig eller hur?

Vi är i alla fall överens om en sak, det ska bli spännande med rättegången mot Danielsson för jag tror att vi kommer få veta mer än idag.

Anonym sa...

Det fanns väl också en moderat som tjänade på det, Lotta Finstorp fick mer i arvode än hon skulle ha?

Margit Urtegård sa...

Hej anonym

Helt rätt, även Moderaternas Lotta Finstorp fick för högt arvode under en tid. Men, hon har väl betalat tillbaka pengarna? Sen var hon inte delaktig i det här med hur höga arvoden man skulle få, enligt vad hon säger till tidningen. Den hemliga lönelistan skapades i alla fall utan hennes kännedom.

Anonym sa...

Tack för att du kommenterade, även om jag inte håller med dig.:-) Ha en trevlig kväll! Vi hörs.;-)

Margit Urtegård sa...

Hej anonym

Tack själv:-). Hade jag varit beroende av att folk höll med mig stup i kvarten hade jag nog inte varit politiker:-)