måndag 27 februari 2012

Fredrik Lundgren (FP) och den kommunala skolan

Under kvällens kommunfullmäktigesammanträde sa Fredrik Lundgren (FP), rörande skolrevolten: "Att lyssna på dem som ropar högst är ingen framkomlig väg." Jag är inte säker på hur jag skall tolka hans uttalande. Bara för att några duktiga och engagerade föräldrar har lyckats att mobilisera tillräckligt med krafter för att lyckas få ihop tillräckligt med stöd för en folkomröstning, så tycker han att de ropar högst? Det finns grupper i samhället som inte ropar tillräckligt högt. Det finns grupper som ingen röst har. Men, skall man då förakta eller negligera de grupper som säger ifrån? Skall man förakta och avfärda de som hörs som några som bara är högljudda och besvärliga?

Det tycker inte jag. Man skall ha stor respekt för engagemang och uppoffringar. Man skall vara lyhörd och observant när människor orkar höja sina röster. Finns det någon substans i det de säger? Fredrik Lundgren säger nonchalant att Moderaterna gärna får göra skolfrågan till en valfråga 2014 om de vill. Själv skall han upprätta en kommunikationsplan. Förlåt om jag skrattar. En kommunikationsplan?! Jag trodde det var politikernas starkaste kort; det att kunna kommunicera med kommuninvånarna. Har Folkpartiet missat den politiska grundkursen?

Kommuninvånaren och föräldern Nichlas Berger skriver på dagens debattplats: "I Strengnäs Tidning den 21 februari står det att läsa att ordförande i Barn- och utbildningsnämnden Fredrik Lundgren anser att en folkomröstning om Strängnäs nya skolorganisation vore som att slänga en miljon kronor i sjön och menar samtidigt att en folkomröstning vore omdömeslös. Strängnäs invånares önskan blev i och med detta totalt ovidkommande och ointressant för Strängnäs framtid. Jag ställer mig frågan om det inte är än mer omdömeslöst att totalt gå emot kommunens invånares önskan om en folkomröstning i frågan än att investera en miljon kronor för att på ett demokratiskt sätt få reda på vad de boende i kommunen verkligen önskar?"

En klok fråga. Om man nu skall prata i termer av omdömeslöshet, så är det väl omdömeslöst om något att besluta om en omorganisering av Strängnäs stads centrala skolor, som inte har stöd av vare sig föräldrar, lärare eller elever? Sen kan folk göra narr av närhetsprincipen och en skola "mitt i byn" bäst de vill. En trygg skola nära hemmet har varit de kommunala skolornas kanske viktigaste konkurrensfaktor gentemot friskolorna. Sen skall vi inte glömma att barn har spring i benen. Skolgården är därför viktig. Alla mina tre barn började på Paulinska skolan redan i sjätte klass. Det de då saknade mest från Långbergsskolan var just skolgården och den natursköna miljön runt den.

Jag är övertygad om
att skolfrågan kommer att bli en valfråga 2014. Något som absolut inte kommer att gynna Folkpartiet. När skall Fredrik Lundgren inse detta faktum?

3 kommentarer:

Mats Werner sa...

Klokt och bra skrivet, Margit! En ofattbar hållning från Fredrik Lundgren et consortes.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Tusen tack, jag försöker hålla igång debatten, den behövs.

Anonym sa...

Saknar en ärlig och just politiker som står för sin åsikt,dom är inte så många i Strängnäs.
Lycka till Anders med livet som pensionär,det är du värd.

"är inte folkpartist men uppskattar ärliga politiker"