onsdag 11 januari 2012

Sverige, landet för kränkta?

Timbuktu har reagerat på en teckning Frode Øverli har haft i tidningen Metro. Norrmannen Frode Øverli förklarar sin ritning så här:

"Jeg er veldig lei meg for at «Rutetid»-serien som ble publisert i Metro 10. januar har virket sårende og krenkende på lesere. Jeg tar sterk avstand fra alle former for rasisme, og er knust over denne saken. Noen av rutene i «Rutetid»-serien er et spill på klisjeer og stereotypier fra gamle dager, fra kulturen som fødte vitsetegningene, og de overdrevne detaljene i tegningen er en parodi på disse stereotypene fra den tiden og fra den tidens tegneserier. Selve poenget i dette tilfellet var utledet av en bokstavelig forståelse av uttrykket «å be om noens hånd», som er litt gammeldags men som fortsatt brukes i hvertfall i Norge om det å ville gifte seg med noen. Kannibaler, i alle fall den typen jeg fremstiller i «Rutetid», tilhører samme univers som Julenissen, varulver, Dracula etc. Det er eventyrfigurer som jeg ikke i min villeste fantasi trodde ville krenke noen. Det har aldri vært min hensikt og vil aldri ble det. Men når dette likevel har blitt oppfattet som rasistisk, så beklager jeg selvsagt på det sterkeste."

Nu har även äventyren blivit en kränkning i Sverige; i de kränktes land där går allting an.

3 kommentarer:

Mats Werner sa...

Jag säger det igen: Lyssna på Maria Akraka som med glimten i ögat kan säga "Negerboll"!

Att möta världen med ett leende och en glad och öppen blick, med självdistans och humor gör en människa sååå mycket mer harmonisk än den som söker "dolda avsikter och meningar" i allt omkring sig.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Frode skojar om/med kannibaler i den teckningen, vem kan känna sig träffad?

tommy sa...

Timbuktu är totalt humorbefriad och vill bara utmärka sig i media.