onsdag 25 januari 2012

Politikens dödgrävare i Strängnäs

Dagens debatt i Eskilstuna-Kuriren "Politikens dödgrävare" har jag skrivit. Jag skriver bland annat:

"Hanne Kjöller skriver i DN 2012-01-23: De socialdemokrater som nu och tidigare uppträder som Juholts välgörare agerar samtidigt som politikens dödgrävare. För den som säger att det är medier­na som fällt Juholt säger samtidigt att det inte är så farligt att som statsminister­kandidat göra det som Juholt gjort.

De raderna får mig att tänka på kommunal­rådet Jens Persson (C), kommunchef Peter Lundberg och konsultskandalen i Strängnäs. Eller snarare på de höga tjänstemän och politiska allians­bröder som har gett Jens Persson och Peter Lundberg sitt fulla stöd efter att konsultskandalen upptäcktes.

De som bagatelliserar de olagligheter som har skett i Strängnäs kommun gör precis det som Hanne Kjöller beskriver som politikens dödgrävare."

Jag avslutar artikeln med att jag tycker det är lika viktigt att de som styr vår kommun skall ha lika stort förtroendekapital, som de som skall styra vårt land. Det skulle förvåna mig om någon tycker annorlunda. Jens Persson (C) har inte längre det förtroende som krävs. Han visade sitt rätta ansikte när konsultskandalen upptäcktes. Han borde därför lämna sitt uppdrag och när han förhoppningsvis avgår får han gärna ta sin kommunchef med sig.

Inga kommentarer: