måndag 2 januari 2012

Peter Lundberg; Strängnäs egen hovnarr!

Hovnarr är en professionell skämtare och gycklare, anställd hos en storman eller vid ett furstehov. Nu har vi visst anställt en riktig hovnarr i Strängnäs kommun. Tidigare var han bara en konsult. Fast det gjordes ingen upphandling som lagen kräver. Men vadå då?! Kommunen drivs ju som ett företag. Det är centerns självutnämnde furste Jens Persson som styr den här kommunen och nu har Peter Lundberg alltså blivit Jens Perssons hovnarr på riktigt. Fast fursten har några tröttsamt lojala undersåtar också. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Kan bara konstatera att tidningens duktiga nyhetsekorrar har gjort ett utmärkt journalistarbete.

Kommunchefen avslutar 2011 med att åter komma med en skröna. Han säger till tidningen: "Det faktum att jag var konsultanlitad gjorde att jag bedömde det som nödvändigt att ha en biträdande kommunchef." Jag är trött på att höra Peter Lundbergs lögner och förbannade dikter. Vi har länge haft biträdande kommunchef i vår kommun. Många andra kommuner i Sverige har det också. Det är inget kontroversiellt i det alls.

Det är ingen hemlighet att jag uppskattar ärliga, raka och hederliga chefer. Kristina Zetterström är en sådan chefstjänsteman. Men, det finns uppenbarligen ingen plats åt ärliga chefer i Jens Perssons (C) kommunledning. Ledaren i Eskilstuna-Kuriren beskriver det hela mycket träffsäkert och klockrent: "I den nya organisationen har denna tjänsteman, som visat prov på professionalism och integritet, ingen plats. Den chefsposition från vilken tjänstemannen kunnat agera med auktoritet försvinner. Samtidigt centraliseras än mer av makten till den kommunchef som i konsulthistorien har uppträtt inkompetent och ansvarslöst. Strängnäs kommun har en historia av chefsflykt. Nu tillförs ytterligare en dimension till detta. En bra Strängnäschef är en som vet sin plats och inte ifrågasätter de starka männen."

När Jens Persson (C) och kommunchefen Peter Lundberg nu väljer att "sparka" Kristina Zetterström, så visar de mycket tydligt vilket rövarband de är. Jag hittar faktiskt inte ord. Jag trodde verkligen att de här mer eller mindre korrupta herrarna skulle lämna den sjunkande skutan. Kristina Zetterström säger till tidningen att värdegrundsarbetet som alla anställda jobbat med nu har naggats i kanten på grund av bristande beteende och efterlevnad. Ingen kommer någonsin att förknippa vare sig Jens Persson eller Peter Lundberg med någon sund värdegrund i framtiden. De kommer för alltid att framstå som några riktiga klåpare, som inte skyr några medel alls för att behålla makten.

Den alltid lika vassa och kloka Mats Werner skriver på sin blogg: "Genom en utrensningsaktion, som var ett av Stalins vanligaste redskap, blir kommunchefen Peter Lundberg och kommunalrådet Jens Persson i ett snabbt svep av med en av sina främsta interna kritiker och sänder samtidigt en effektiv signal ut i den kommunala organisationen:'Se här hur det går för er om ni opponerar er eller kritiserar oss! Gör bara vad vi säger till er att göra!'"

PS:Jag blev precis uppringd av en person som har reagerat på det här blogginlägget. Jag har därför gjort några små justeringar. Men, det ändrar inte vad jag tycker i sak. Jag tycker att Jens Persson (C) borde avgå bums och ta med sig sin kommunchef Peter Lundberg. Både Jens Persson och Peter Lundberg är goda medmänniskor som säkert vill mycket väl. Men, de har hamnat fel och det måste få sägas. Sen kan man säga det på olika sätt. För hårda ord skall inte användas. Jag tackar ödmjukast den raka och rejäla medmänniska, som i kväll ringde upp mig för att ge mig konstruktiv kritik:DS

2 kommentarer:

Ole Nordmann sa...

Det verkar som folk är rädda för att sticka ut hakan och ha någon åsikt.
Eller så har alla samma åsikt som kommunledningen :)
Så här vill man ha det i landet lagom,det går bra att muttra och ha en egen åsikt men bara bland sina egna vänner.

BenGA sa...

Bara att gratulera Strängnäs att äntligen fått en bra ledning. Peter Lundberg som fick rycka in som konsult då ledningskompetensen brast och har uträttat stordåd med den kommunala tjänstemannaorganisationen under de två år han verkat.

En och annan förbigången verkar ligga bakom den osunda journalistik som ekuriren bedriver- Märklig journalist som skriver denna ensidiga personförföljelse- Han verkar oerfaren och fattar inte vad en målinriktad organisation är för något och hur den fungerar.
Det är beklämmande att läsa om dravlet utifrån- rena sandlådan!