fredag 13 januari 2012

Ömsint beröring får kroppen att jubla

Ja, då har jag fått svar på hur viktigt det är med fysisk beröring. DN skriver: "Den fysiska närheten till andra människor gör dig tryggare och friskare, den håller liv i relationer och gör till och med avtryck i världsekonomin. Forskarna börjar nu förstå varför. Någon lägger en hand på din arm, kramar om dig eller masserar din spända nacke - och vips känns livet lite lättare. Du blir lugn, känner dig kanske som en lyckligare människa. Kroppen jublar. Att fysisk beröring gör oss gott och får oss att slappna av vet vi av erfarenhet. Förklaringen, eller åtminstone en del av den, stavas oxytocin."

Jag har alltid "klappat" på människor; tagit på deras axel eller kramat de. Fysisk beröring har alltid varit lika naturligt för mig som att titta folk i ögonen när jag pratar med någon. Den positiva fysiska kontakt mellan medmänniskor har nu visat sig ha större betydelse än vad man tidigare har trott. Jag kommer ihåg när jag arbetade på flickhemmet i Eskilstuna, då kunde tjejerna plötsligt fråga: "Varför kramar alla Margit?" Jag har alltid gillat att kramas, det finns inget som gör mig mer glad än att få ge någon en kram. Det är så odramatiskt, men samtidigt så fantastiskt gott.

DN skriver vidare: "Kanske var det vad Jesus hade insett när han började att utföra mirakel med sina bara händer. För oxytocinets effekter är häpnadsväckande. Det lindrar smärta, skyndar på läkningen av sår och skador, sänker blodtrycket och halterna av stresshormoner. Vi blir mer lugna, sociala och nyfikna på vår omgivning. Verkningarna är inte bara tillfälliga, utan dröjer sig också kvar en tid. Dessutom ger de mersmak - beröring är beroendeframkallande." Så mina vänner att vara kramgod är något oerhört positivt att vara. Ge din medmänniska en kram, det gör dig gott och det gör den andra gott. Jag bodde på Lanzarote när jag var tonåring, där lärde jag mig att det var helt naturligt med fysisk beröring.

Jag brukar avsluta mina face-bookinlägg med kram, knus og klem. Det är att kramas på svenska, danska och norska. Jag tänker fortsätta med det. Jag backar snabbt när folk har en fientlig fysisk framtoning, det blir inget kramande då inte. Det fientliga kroppsspråket suger energi och dödar glädje. Undvik den sortens människor! Jag träffade en sådan människa i dag och det var precis som om jag brände mig, jag rusade därifrån. Det kändes som om överlevnadsinstinkten slogs på direkt och ja jag överlevde:-)

En av mina vänner på face-book skriver: "Hej, jag heter Carl Johan Rehbinder, och jag är oxytocinist." Jag instämmer; jag heter Margit Urtegård och är oxytocinist! Det är absolut inte dödligt, bara nyttigt och så underbart ljuvligt!

4 kommentarer:

Carl Johan Rehbinder sa...

Japp, oss oxytocinister emellan – och vi vill INTE bli fria från vårt beroende!

Margit Urtegård sa...

Hej Carl Johan.

Nej, det vill vi absolut inte bli, det är ett härligt beroende.

Kram, knus og klem:-)

Mats Werner sa...

Finns det ett OA? Nej – inte behövs väl det! Jag ska nog bli så'n där oxtynikist...eller oxynito...Äsch:
Kram på Dig själv Margit!

Kerstin Svensson sa...

Det låter smittsamt och det tror jag är positivt. Men vad exakt betyder ordet. En liten epidemi lokalt över Strängnäs kanske vore bra?
Kerstin