måndag 2 januari 2012

De högkyrkliga säger nej till "muslimsk grav"

Jag är så stolt över min man, Pontus Wennerberg, som protesterade högljutt när kyrkogårdsnämnden i Strängnäs fattade ett rasistiskt beslut. Min tidigare studiekamrat och kollega Amila Kujundzics har dött av cancer och hennes familj kämpar nu för att de skall få placera gravstenarna vid hennes grav enligt muslimsk tradition. Min man Pontus skall som begravningsombud se till att de som inte är medlemmar i/av den svenska kyrkan inte diskrimineras. När kyrkogårdsnämnden nu beslutade att Amila Kujundzics familj inte skulle få sin önskan uppfylld så protesterade Pontus. Det var helt korrekt. Pontus förklarade på mötet att detta förfarandet påminner mest om inskränkthet och rasism. Det har han fullständigt rätt i.

Pontus säger till tidningen: "Det är en väldigt konservativ kyrka i den här staden:" Tyvärr har han rätt. Det är konstigt att kyrkans folk kan agera så omänskligt. Som kristen får jag skämmas. Jag ber till pappa Gud att han skall vägleda de högkyrkliga i Strängnäs lite mera, lite tydligare och lite bättre. Det behövs!

Uppdaterad 2012-03-17: Tidningen skriver: "Efter att länsstyrelsen givit domkyrkoförsamlingen bakläxa får familjen sätta upp en gravsten vid huvudändan och en vid fotändan, vilket är muslimsk tradition." Amila Kujundzics, som inte var redo att ge upp, fick alltså rätt mot Strängnäs domkyrkoförsamling. Till våren kommer hennes avlidna mamma få en tvådelad gravsten på den muslimska kyrkogården. Hade inte domkyrkoförsamlingen varit så inskränkta, fördomsfulla och konservativa, hade Amila Kujundzics sluppit kämpa för detta. Det är bra att hon inte gav upp kampen och det är bra att hon vann till slut.

1 kommentar:

Inger Schale sa...

Toppen.Bra gjort. Men "kyrkan" har skyldighet att känna till de regler som gäller.
Inger Schale, begravningsombud i Mölndal