tisdag 20 december 2011

Jens Persson (C) inte vuxen uppgiften att leda Strängnäs

Under kommunfullmäktiges sammanträde i går kväll frågade jag kommunstyrelsens ordförande, Jens Persson (C), om han inte har stake nog att erkänna sina egna misstag. Detta efter att jag hade läst i tidningen att Jens Persson nu skyller konsultskandalen på kommunstyrelsens samtliga ledamöter. Han säger i tidningen: "Det är ingen hemlighet att det har varit känt att Peter har varit anställd som konsult. Det är därför man riktar skarp kritik mot kommunstyrelsen som helhet och där sitter bland annat en del av dem som har gett mig stark kritik. Jag är inte den enda höga politikern som sitter i kommunstyrelsen utan det här har fler än mig känt till."

Först påstod Jens Persson att han inte kände till att det var fel att ha en kommunchef, Peter Lundberg, som konsult utan att göra en upphandling (efter att det har överstigit ett visst belopp). Ledaren i Eskilstuna-Kuriren skriver: "Jens Persson (C), kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs, har med berått mod brutit mot lagen vid anlitande av konsult. När han ertappades ljög han om sin inblandning. I stället försökte Persson placera ansvaret på just de kommuntjänstemän som uppmanade honom att göra rätt, men som han ignorerade. Att Persson mitt under intervjun erkände berodde enbart på att tidningen hade bevisen. Politiker ska inte ljuga och inte vältra över ansvaret på oskyldiga. Jens Perssons piruett kunde därför vara skäl nog för avgång från posten som ordförande i kommunstyrelsen."

På min fråga i går kväll svarade Jens Persson att han minsann hade läst vad det stod i delegationsbeslutet; införstådd att jag inte hade gjort det. Skillnaden är att jag inte visste att Peter Lundberg inte var anställd. Det visste däremot Jens Persson mycket väl, då det var han som hade fortsatt anlita Peter Lundberg som konsult i stället för att anställa honom. Jag erkänner att jag var övertygad om att Peter Lundbergs tillfälliga konsultuppdrag hade gått över i en anställning för flera år sedan. Det kanske var naivt, jag inser det nu. Men, det gör mig inte delaktig i Jens Perssons brott mot lagen.

Ledaren skriver: "I intervjun i gårdagens Strengnäs Tidning menar Persson att han delar ansvaret med hela kommunstyrelsen som också har fått kritik av kommunrevisionen. – Jag är väl den enda som har trätt fram och talat om att det här är fel […] Jag ser fram emot att andra också ska göra det. Även här slarvar Persson med sanningen. Som framgår av den tidigare genomgången har Jens Persson inte alls 'trätt fram'. Han har av tidningen släpats fram sprattlande." Hur skall vi kunna lita på Jens Persson framledes? Han framstår mer och mer som en pajas som är beredd att göra vad som helst för att behålla makten; även genom att med berått mod ljuga. Jens Perssons politiska förtroendekapital försvann direkt när han började ljuga.

Jens Persson (C) är inte vuxen uppgiften att leda kommunen genom turbulens, ekonomiska svårigheter och en osäker framtid. För det krävs mod och integritet - inte falskspel. Det er dags att Jens Persson inser detta faktum.

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Det mest flagranta är dock att Persson Inc helt enkelt inte begriper att det är en skillnad mellan "anställning" och "anlitande". Det visade han när han sa att Peter Lundberg "anställts som konsult".
Skrämmande!

Anonym sa...

Pinsam kommentar.

Tror du att verkligen att inte Jens vet skillnaden.