tisdag 18 januari 2011

Myteri i Strängnäspartiet

Det finns en hel del saker Erik Berg (SP) och andra medlemmar av partiet nu låter bli att säga när de nu kräver att jag skall avgå. Att myteriet egentligen startade för länge sedan, till och med före valet 2010, det glömmer plötsligt de högljudda partikollegorna att nämna. Det får vara så. Det finns ingen poäng i att grämas över the past.

Tidningen skriver: "Efter valet har vi inte varit välkomna någonstans på grund av henne, säger Erik Berg som säger att Margit Urtegårds oseriösa skriverier och påhopp på sin blogg varit en del av problemet. Därför kräver nu ett dussin Strängnäspartister, bland andra Erik Berg, att hon avgår." Ja, det är flera partimedlemmar som de senaste dagarna har ringt hem till mig och hotat med att om inte jag lämnar partiet så går de.

Strängnäspartister har hoppat av tidigare. Det finns partimedlemmar som har hotat med att avgå nu under nomineringarna till nämnder med mera därför att de inte var riktigt nöjda med de politiska platser de blev erbjudna. Då sa Erik Berg att det var fritt fram att lämna partiet, införstådd att partiet inte behöver folk som kommer med hot och liknande. Hot biter dock inte på mig, det vet de som känner mig väl. Jag stannar i Strängnäspartiet.

PS: Jag beklagar verkligen att Håkan Bertilsson (SP) valde att skriva om Strängnäspartiets interna problem på facebook och genom det offentliggjorde han alltihopa och på grund av detta fick media nyss om stridigheterna och jag var tvungen att svara på frågor från tidningen sent i går kväll. Erik Berg (SP) har varit med på Östnytt i kväll och det gjorde inte skadan direkt mindre. Dessa gubbar har tidigare gnällt på mig för att jag har varit frispråkig på min blogg. Hur konsekvent är det då att just skämma ut partiet via de sociala medierna på det här sättet? Det är med stor sorg jag noterar att de helt har tappat partiets bästa för ögonen. :DS

Det finns en ledarskribent på Eskilstuna-Kuriren som heter Susanna Birgersson. Själv har jag aldrig träffat henne och heller aldrig pratat med henne. Hon har visst pratat med Erik Berg (SP) och han har berättat att han inte tycker det är roligt med politik längre på grund av mig. Jag kan upplysa Susanna Birgersson om att jag har varit gruppledare i endast två veckor!:-), då är det väl lite magstarkt av Erik Berg att gnälla över mitt ledarskap? Han har ju inte velat lämna ifrån sig ledarrollen.

Birgersson skriver: "Men, kritikerna inom hennes eget parti har ändå fog för missnöjet. I de majoritetsförhandlingar som följde efter valet förekom inte Strängnäspartiet som alternativ till samarbetspartner för några av de möjliga konstellationerna. Det är inte så konstigt. 2006-2008 när SP ingick i den styrande borgerliga majoriteten kunde partiet plötsligt börja bedriva något som liknade oppositionspolitik mot den övriga majoriteten." Jens Persson (C) har påstått att hans parti inte vill samarbeta med Strängnäspartiet. Det kanske är sant. Men, det är inte därför SP inte förekom i majoritetsförhandlingarna. Jens Persson (C) ville inte samarbeta med Moderaterna heller, därför att de som största parti i kommunen inte var beredda att ge Jens Persson ordförandeposten i kommunstyrelsen.

Det är också osanning att det var Strängnäspartiet som bedrev något som liknade oppositionspolitik i majoriteten (M, FP, C, KD och SP) som bildades efter valet 2006. Det var Folkpartiet och Centerpartiet som dolkade sin egen majoritet i ryggen. Att Birgersson är arg och ledsen över att jag svarade på frågor som hennes egen ledarredaktion ställde till mig under samma period är ju mycket märkligt. Man kanske skall låta bli att svara på frågor från Eskilstuna-Kurirens journalister. Man kan ju uppenbarligen bli sågat ner i skoskaften på ledarsidan tre år senare i fall man gör det!:-).

Birgersson skriver vidare: "Hon försvarade sig då med att öppenhet alltid är bäst och att hon hade ett ansvar att avslöja oegentligheter. Öppenhet, är ett av hennes ledord. Men i gårdagens tidning beklagar hon sig likväl över att Strängnäspartiets smutsiga byk nu tvättas offentligt och att det inte gynnar partiet." Det här är ett mycket konstigt uttalande. Om det uppstår personkonflikter på ledarredaktionen går Voronov och Birgersson ut offentligt med det då? Nej, självklart inte. Demokrati och önskan om full insyn i maktens korridorer har inget med interna konflikter i ett parti att göra.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kom det sig att så många i partiet tycker att du är omöjlig som person Margit.Tror du inte att de har fel och har missuppfattat ditt handlande.Nu kommer du ju i media igen.Hur känns det?

David Bergström sa...

Detta är rätt larvigt... Margit är den enda politikern som verkligen varit aktiv i denna del av världen.. Det jag menar med det är just internet, om det är någon inne i kommunfullmäktige som gett oss medborgare utanför KF en insyn eller inblick så är det Margit.

Om nu Margit skulle avgå, vem ger oss den inblicken? Majoriteten? Eftersom de är de mest aktiva på nätet efter Margit så kommer det bli dem, då har man inget att väga emot dem längre och folk kommer att bli insnöade i att allt de gör är rätt.

Min kommentar här bygger både på mitt professionell perspektiv och mitt personliga. Margit välkomnade mig som nybörjare in i politiken bättre än alla andra politiker i kommunen tillsammans.

Kanske det inte är en politikers jobb att få en eventuell "motståndare" att känna sig trygg i situationen, men om hon kan göra så kan hon då också definitivt få mig som en Strängnäsbo att känna mig trygg under hennes ledarskap! (Även fast hon i detta fall inte var på den vinnande sidan ;) )

En annan sak som jag tror skulle hända om hon avgår är att Strängnäspartiet dör ut. För att hon är den enda solen som lyser upp växterna i partiet. Utan solen dör dem.

Visserligen om jag skulle vara politiskt smart så kanske det skulle gynna Piratpartiet 2014 i kommunen om SP's karisma hade dött men jag vill ändå se henne kvar som SP's ledare.

/David Bergström, Piratpartiet

Calle sa...

Margit "det blåser på toppen".
Ni fick inte min röst förra valet vilket jag fortfarande ångrar. Kämpa på när drevet går - det löser sig. Skulle vilja passa på att citera en liten del av Astrid Lindgren "Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. ’Varför då’, undrade jag. ’Annars är man ingen människa utan bara en liten lort’, sa Jonatan." Jonathan till Skorpan i boken bröderna Lejonhjärta.

Att stå upp för sina åsikter är det tyvärr alldels för få människor (oavsett yrkesval) som gör och det finns många som uttrycker sig mycket klantigt vilket är ett direkt motsatsförhållande till hur du är enligt min mening.

Kämpa på.

Mats Werner sa...

Jag har förvisso inte särskilt stor inblick i Strängnäspartiets inre, men två saker kan jag påpeka för ovanstående kommentatorer, mer eller mindre anonyma: Margit fick flest personröster i valet av de kandiderande Strängnäspartisterna.
Samt: i höstas före valet blev jag oförhappandes indragen i en diskussion med en av de "tongivande" Strängnäspartisterna - en av de där som försöker "verka i bakgrunden och inte synas". Jag råkade påpeka att Strängnäspartiet officiellt deklarerat att det är ett borgerligt parti. Personen ifråga ville inte godta detta ostridiga faktum utan blev till slut så otrevlig att vår tidigare trevliga bekantskap avslutades.

Med över 35 års erfarenhet från Strängnäspolitiken kan jag lugnt säga att det inte är kul att ha den typen av medlemmar i ett parti. Medlemmar som tror sig kunna sätta sig över vad som beslutats av valda representanter. Och att leda ett parti utan "ideologisk samsyn" är ingen lätt uppgift.

Och som oppositionspolitiker är ens uppgift aldrig att vara "taktisk medlöpare" med "konstruktiva förslag" utan att vara kritiskt granskande gentemot den majoritet som styr.

Anonym sa...

Stå på dig Margit! Du är som sagt den enda som vågar vända på de där obekväma stenarna! Det pågår alldeles för mycket konstigt bakom kulliserna som aldrig skulle komma fram om alla var som er förra partiledare! Om de lyckas få bort dig så borde lokltidningen anställa dig som grävande journalist!

Anonym sa...

Ännu en sak som gör att Margit tar till orda utan att vara särskilt genomtänkt är följande:

"PS: Jag beklagar verkligen att Håkan Bertilsson (SP) valde att skriva om Strängnäspartiets interna problem på facebook och genom det offentliggjorde han alltihopa och på grund av detta fick media nyss om stridigheterna och jag var tvungen att svara på frågor från tidningen sent i går kväll."

Margit har högt och ljudligt proklamerat att kommunen måste bli bättre på att agera öppet och med full insyn. Men i det egna partiets angelägenheter får allmänheten tydligen inte ha insyn. Detta trots att hon hänvisar till att hela hennes legitimitet i denna händelse bygger på just valresultatet och det stöd hon har fått. Då borde det också vara så att medborgarna får full insyn i vad som händer i partiet.

Men som alltid det är lätt att gapa på andra men svårare att hålla orden när det gäller sig själv.

Anonym sa...

Öppenhet inom ett parti är väl inte samma sak som öppenhet inom en kommun?? Ganska korkad kommentar faktiskt!

Anonym 2

Lars Tegnelius sa...

Läste de senaste bloggarna och kan inte förstå var förtalet finns. Man bör väl ifrågasätta även heliga kor. Jo, Jan Person skall väl vi vara glada för, men glöm inte att han är en affärsman/ägare som skall se till sitt företags bästa. Om han kan hitta en bra affär är det hans plikt att utnyttja den. (förutsatt att den är korrekt). Och hur många med mig visste inte att släktband fanns. Bara vetskapen gör att risken för tveksamheter minskar

Sevab vill nu ha nya lokaler. Kanske är det nödvändigt men vad har man gjort med de lokaler som tex renhållningen satt i före sammanslagningen? Vidare kan man kanske ifråga sätta behovet när man vid besök hos Sevab kan se att det finnas många som sitter i egna rymmliga rum. Ett besök på en större industri skulle kanske vara nyttigt. Kontorslandskap är regel numera.

Margit, det är mycket jobbigt att vara ifrågasättande och du har säkert sömnlösa nätter för detta. Men säkert många med mig ber dig inte ge upp.Vi behöver obekväma personer. Please, fortsätt , ge ej upp.
Ha det!
Ps Snyggt jobbat David Bergström

Anonym sa...

jag har roat mig att läsa dina blogginlägg bakåt efter artikeln i tidningen, och jag kan inte se annat än att du är rättfram och rak, citat ur tidningar kan man väl inte lastas för om de inte stämmer? nej stå på dig, du behövs! och om du byter parti igen så röstar jag på dig så länge du inte blir center eller miljöparist

Anonym sa...

Till Peter W:

Margit fick 97 röster av de totalt 436 personvalskryssen som föll på Strängnäspartiets medlemmar. Strängnäspartiet är det parti bland de etablerade partierna i Strängnäs kommun som får flest personvalskryss.
Erik fick totalt 63 kryss.
Nummer tre på listan är Patrik Baltatzis, med 36 kryss. De som är intresserad av siffrorna kan själva läsa på valmyndighetens sajt på val.se.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Modiga politiker behövs i politiken och du tillhör en av dem. Jag vet att du avskyr orättvisor och står på de svagas sida och inte drar dig för att påpeka fel och brister inom kommunen.
I stridens hetta kan det sägas saker som kanske inte borde sägas högt, men vem är perfekt? Vi gör alla fel, eller hur?
Hoppas att du står pall och att ni kan reda ut det här internt i partiet, annars blir det sandlåda av det hela.
/Marie-Louise

Anonym sa...

Alltså, inte heller efter de här ändringarna av inlägget ser jag ens en antydan till ödmjukhet, att du tillstår några egna fel eller visar på insikt om några egna brister. Inte en tillstymmelse till försonlig ton, vilket väl både borde vara passande om man vill visa att belackarna har fel, och om man faktiskt vill söka fortsatt förtroende från sina partimedlemmer. Istället är det bara flat out attack till höger och vänster. Alla andra har gjort fel! Håkan Bertilsson, Erik Berg, övriga partimedlemmar och dessutom Susanna Birgersson. Är det bara alla andra som gör fel hela tiden?

David Bergström sa...

Varför så många anonyma? Visa era namn i stället, stå för det ni säger istället för att gömma er bakom ett svart skynke.

Just my opinion

Anonym sa...

Helt rätt David, stå för era åsikter... anonym nr 28.

Skämt å sido tyvärr är det kanske så att vissa personer som håller på Margit Urtegård själva är anställda inom kommunen och inte vågar skriva under med sitt namn?

David Bergström sa...

@Anonym Så kan det kanske vara! :)

Margit Urtegård sa...

Hej David.

Du undrar varför folk är anonyma när de kommenterar. Kallar man folk för psykisk sjuka med mera borde de vara just anonyma. Till alla ni som skriver fula saker om mig säger jag bara varsegod, jag bryr mig inte, är ni så fega att ni inte kan stå upp för vad ni tycker med era namn så är ni inte värda att ta på allvar. Till alla som har lite mer vett och etikett i debatten säger jag tack.

David Bergström sa...

@Margit, det stämmer också!

Gunnar sa...

Utan att lägga mig i debatten för/emot Margit, så kan jag bara konstatera att nyttja epitet "Anonym" och "spy ur ur sig" det ena påhoppet värre än det andra utan att under-teckna det med namn är bra mycket värre än det dessa personer anklagar Margit för. Dessa skribenter sänker nivån på debatten långt under anständighetens gräns. Vore jag Margit så skulle jag ta bort alla inlägg som inte kan identifieras till en avsändare (med namn).

Gunnar Swahn

Anonym sa...

man måste få vara anonym i en sån här liten håla där fel åsikter lätt kan straffa sig, men man får inte utrycka sig kränkande eller anklagande hur som helst! självklart skall sådana kommentarer tas bort, helst innan dom ens kommer in. en del av kommentarerna här på sidan är så barnsliga så den gamla ramsan"han som sa t han va t" passar väldigt bra. stå på dig margit vi är många som gillar dig(:

Anonym sa...

Bra att du låter alla kommentarer på bloggen vara kvar, hur korkade och fientliga de än är!! Jag förstår om du misströstar...du har varit här förut- uthängd till allmänt beskådande! Det är ingen tröst att vi aldrig får mer i livet än vi klarar av men en förklaring till varför vissa av oss drabbas hårdare än andra! Du klarar det här också även om det känns tufft just nu! Ser fram emot att träffas snart! Du är en av de goda människorna som behövs, glöm inte det!