tisdag 25 januari 2011

Gubbarnas krig i Strängnäspartiet!

Erik Berg (SP) och framförallt den ökända Hans Noreen ledde misstroendeförklaringen mot mig i går kväll. Det var ett märkligt möte där människor som redan hade gått ur partiet var närvarande och nu röstade för att avsätta mig. Hans Noreen tex avgick muntligen ur partiet när jag blev vald till gruppledare i december förra året. Nu dök han upp som mannen ur lådan och skulle delta i omröstningen. Ja, vad säger man?

En partikamrat skriver så här i ett mail: "När jag gick med i Strängnäspartiet så gjorde jag det med tron att i Strängnäspartiet fick man tycka och tänka och framförallt säga vad man vill. Vi var inte bundna till någon politisk agenda och var ett parti för kommunen, där rött eller blått inte spelade någon roll. Men så är ju tydligen inte fallet det har ni visat med helt förkastliga metoder. Att vända en människa ryggen är en sak men sen slänga ut henne för samma sak som ni nu själva gjort i diverse medier, internet eller på andra sätt. Ni säger att man inte ska baktala eller snacka skit om andra, vad har ni själva gjort? Jag tänker inte vara med i ett DAGIS parti där man är för fega för att stå för vad man tror på och så fort det blåser lite motvind så söker man skydd direkt bakom ursäkter och smutskastning."

Jag tycker att gubbarna borde starta ett eget parti. Jag har varit med i partiet sedan de värvade mig 2006. När jag gick med i partiet lovade Erik Berg och company att de inte skulle sätta munkavel på mig och jag skulle få vara lika frispråkig som alltid och att total yttrandefrihet skulle råda bland medlemmarna. Nu blev just yttrandefriheten mitt fall. Sorgligt men sant...

PS: Min blogg har varit uppe till diskussion på nästan samtliga gruppmöten sedan jag började blogga. Åsikterna har gått isär, många har tyckt att det är bra med debatt, andra inte. Erik Berg har dock alltid försvarat min rätt att tycka; tills nu!:DS

11 kommentarer:

David Bergström sa...

Yttrandefriheten... En frihet som oftare och oftare kränks i Sverige, inte bara på riksnivå utan även kommunal.

Kanske dags att byta parti till yttrandefrihetens nuvarande skyddare. Piratpartiet. ;)

Anyway så beklagar jag allt som har hänt och ser samtidigt nyfiket på vad som händer, både här i bloggen och i tidningen.

David Bergström

Gunnar sa...

Jag ställer frågan igen Margit - även här är det bara, endast och uteslutande ANDRA som gjort fel. Finns det inget moment i det här som du själv kan lastas för? Inget du ångrar, inget du kan tillstå inte blev som du velat? Jag letar med ljus och lykta eefter någon form av ödmjukhet men hittar den inte hur väl jag än letar. Hjälp mig!

Margit Urtegård sa...

Hej Gunnar.

Joda, som jag också sa på gruppmötet i går och även i tidningen i dag så är jag inte bra på allt och jag har mina brister men jag är bra på att vara blåslampa. Jag beklagar givetvis om jag har sårat någon och har inga problem med att be om ursäkt om så önskas, vi är bara mänskliga och genom det ofullkomliga.

Margit Urtegård sa...

Hej David.

Min blogg har diskuterats mycket under åren, jag har stor förståelse för det. Tidigare var det tidningarna som dominerade debatten fullständigt, nu har sociala medier också fått en roll. Vi kan snabbt skriva vad vi tycker och få offentliggjort det utan tidningsredaktörers påverkan, det skrämmer många. Min blogg kommer även i fortsättningen att vara levande, inget snack om saken. Debatten lever....

Mats Werner sa...

Jag behöver inte kommentera Margit! Du vet var Du har mig! Men jag hoppas att David läser min kommentar. För jag har förgäves försökt få en kommentar att fastna på hans blogg, men det går inte och den hotmail-adress han nger verkar inte fungera eftersom han inte svarar.
HALLÅ DAVID!

Segersam sa...

Några reflektioner utifrån egna erfarenheter:
1/ Välkommen till politikens baksidor. "Politiken är en tuff bransch" brukar jag säga, där tyvärr även sådant här hör till.

2/ Har fått många sura kommentarer även om min blogg, och här i Uppsala har ju nästan (C)-kommunalrådet fått sluta p g a sin blogg. Det är klart att man kan ju ta och skriva helt utslätat som en del andra och därmed provocera noll personer. Men jag tycker nog det blir lite tråkigt.

3/ Avundas inte överflöd av gubbar... I mitt parti här i Uppsala har vi tack och lov en låg medelålder och blandad kompott. Men jag har sett många exempel på att partier samlar i första hand pensionärer och ibland av ett visst kön. Därmed inte sagt att vi även behöver äldre personer med erfarenhet! Kanske man ska göra som miljöpartiet och bestämma att man måste rotera?!

4/ Att vara norsk i Sverige är inte alltid lätt har jag förstått bl a från min norska fru. I Sverige får man a/aldrig använda ironi, b/aldrig sticka ut, c/vara noga med att anpassa sig till kollektivet och d/tala lågmält. Det finns fördelar men kan nog ibland bli lite tråkigt.

Utan att för övrigt veta något om Strängnäspartiet och vad som händer där, och med förståelse att det alltid finns olika sidor av saken önskar jag ändå lycka till framöver!

David Bergström sa...

@Mats svarat dig nu :)

@Margit! Super! Kommer vara kul att fortsätta läsa och kommentera här! :)

Anonym sa...

Hans Noreen

Lämnar idag in en polisanmälan om förtal.Du ansvarar för vad som skrivs och kommenteras på Din blogg.Det är beklagligt att Du inte har förstått att yttrandefrihet inte är detsamma som att kränka och förtala.

Anonym sa...

Bloggare fälldes för förtal i en kommentar i bloggen:

http://kulturbloggen.com/?p=21152

Anonym sa...

Ja eftersom lagen om elektroniska anslagstavlor även gäller denna blogg har den ansvarige lite pyssel med att sålla bland inläggen. Allt som skrivs ansvarar nämligen den som tillhandahåller bloggen även till viss del för.

Margit Urtegård sa...

Hej Hans Noreen.

Du kastar verkligen sten i glashus. Det finns ingen i den här staden som förtalar människor så mycket som du gör. Du sprider elaka rykten om folk och är den mest ohederliga person jag någonsin har mött. Du borde skämmas.