fredag 28 januari 2011

Grattis Margarita Urtegård 25 år i dag!


























































För 25 år sedan så födde jag mitt första barn Margarita. När de sociala myndigheterna i Norge 1985 fick veta att jag var gravid så sa de att jag fick välja mellan abort eller adoption. Jag var 18 år, hade ingen bostad, inga pengar och inga föräldrar. Från jag var 12 år och blev föräldralös hade jag inte haft någon livslust alls. När jag fick veta att jag var gravid åkte jag till min mammas och min pappas gravplats och berättade för de att de skulle bli bästeföräldrar. Jag tog upp kampen mot de sociala myndigheterna. En kamp som varade i 6 år. En kamp som gjorde mig till en fighter. I dag fyller Margarita 25 år! Hon gav mig livet brukar jag säga. Det att hon föddes gav livet mitt en mening. Hurra för dig tullemor! Mamma älskar dig.

13 kommentarer:

Tove sa...

Gud vad fint. Hon har tur som fick dig som mamma, som orkade kämpa för eran skull.
Kram Tove

Margit Urtegård sa...

Hej Tove.

Tusen tack. Jag hade tur som fick henne. Hon gav livet mitt en mening och hon gav mig kraft att kämpa för det. Mina barn är min stolthet, mitt allt.

Kram og klem

bloggtrollet sa...

Två snygga tjejer ;-)

Margit Urtegård sa...

Ojdå har jag fått in ett bloggtroll på min blogg igen, det var länge sedan:-)

bloggtrollet sa...

har blivit snällare...även om jag fortfarande gillar att retas =)

Margit Urtegård sa...

Snälla bloggtroll är alltid välkomna:-), bättre det än gnälliga anonyma bråkstakar.

Inger Malene sa...

Kjære Margit; gratulerer så mye til deg og Margarita. Jeg har sterke og fine minner fra den tiden. Ønsker deg lykke til med dine valg videre. Du "står han av", det er jeg sikker på! Klem

Margit Urtegård sa...

Kjäre Inger!

Tusen takk for dine gode ord. Og tusen takk for at du hjelpte meg når barnevernet ville ta Margarita i fra meg. Jeg kommer aldri å glemme deg. Jeg er så glad for at jeg fant deg igjen. Du er en veldig god venn, det var du da hele havet stormet og det er du nå. Det som skjer nå er ingenting mot hva jeg gikk i gjennom når barnevernet ville ta i fra meg min datter. Jeg er sterk, sterkere enn hva alle disse slemme gubber er sammenlagt. Jeg er glad i deg.

Stor klem fra Margit

David Bergström sa...

Då¨får man gratulera så mycket!!!!

Margit Urtegård sa...

Tusen tack snälla David.

Anonym sa...

Jag har följt dig en tid i media och nu på din blogg. Jag blir rörd av ditt mod och din uthållighet. Du möter mycket motstånd, men du ska veta att vi är många som är tacksamma över att du finns och orkar kämpa, även i motvind. En stor bukett vårtulpaner till dig och din familj!

Anonym sa...

håller med föregående bloggare, en stor bukett tulpaner till dig och din familj, som också får ta mycket genom ditt val att kämpa för demokrati i en liten småstad. och varm om hjärtat blev jag när jag läste om din kamp för din dotter. så underbart det måste kännas idag att du inte gav upp då och rättade dig in i leden. det kräver styrka att orka kämpa i motvind, men man blir också ännu starkare av kampen (:

Anonym sa...

Håller delvis med. Behövs folk av din karaktär som vågar stå upp och säga sin hjärtas mening.
Efter att ha läst lite på din blogg, så skulle jag i all välmening bara vilja ge dig rådet att låta bli att "labla" folk som "gubbar" eller "pensionärer" mm. Det är säkert korrekt i sak, men irrelevant för läsarna och jag tror att denna typ av "retorik" skadar din trovärdighet.
Snälla, utryck dig lite "proffsigare" så har vi väljare allt att vinna.

/Citationstecknet