måndag 27 september 2010

Personrösterna färdigräknade

Nu är personrösterna färdigräknade i vårt kommunval. Dag Bremberg skriver på sin blogg: "Jag har fått över 100 kryss och blir personvald. (Verkar vara ett fåtal av de 55 i KF som blir det. Jens, Maria, Tord, Margit och Terese samt troligen Fredrik i fp och någon i SD.)" Det ser ut som både Fredrik Lundgren och Charlotta Steneskog har blivit personvalda för Folkpartiet. För att bli personvald krävs tre saker:

* Kandidaten har fått minst 5% av partiets röster
* OCH kandidatens personröster är minst 50 till antalet
* OCH partiet har fått mandat som kandidaten kan ta i anspråk

Jag fick 7,62 procent av personkryssen i valkrets Strängnäs Västra och 12,56 procent av kryssen i Strängnäs Östra. Jag är mäkta stolt och mycket tacksam. Strängnäspartiet har nu tre mandat i kommunfullmäktige och vi skall förvalta de väl. En ny mandatperiod ligger framför oss. Det blir min fjärde mandatperiod som folkvald. Jag vill passa på att tacka alla som valde att lägga sin röst på Strängnäspartiet!

9 kommentarer:

Anonym sa...

men Margit; du är ju Strängnäspartiet...

Margit Urtegård sa...

Hej anonym

Strängnäspartiet har fått många nya duktiga personer under den här mandatperioden. Många entusiastiska och idérika personer som kommer att göra ett mycket bra jobb. Jag ser fram emot att leda den partigruppen.

Med vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

men utan dig så försvinner SP...

Frank sa...

Grattis Margit du personifierar Strängnäspartiet,på ett mycket fint sätt,lycka till i det fortsatta arbetet

Margit Urtegård sa...

Hej Frank!

Tusen tack för dina vänliga ord! Jag lovar att göra mitt bästa!

Med vennlig hilsen
Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Grattis! Det är du värd!
Lycka till!
/Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise!

Tusen tack. Nu blir det roligare att åka till Norge på onsdag när jag har något mycket positivt att berätta för släkten och vännerna där hemma!:-)

Klem

Dag Bremberg sa...

Det kunde jag berättat för dig innan valet, att du skulle bli personvald.
:-)

Margit Urtegård sa...

Hej Dag!

Det kunde du ju ha berättat för mig innan valet så hade jag sluppit vara så nervös:-). Tack snälla, det värmde.