måndag 6 september 2010

Lokalpartierna vann TV-debatt!

Margit Urtegård och Klasse Möllberg. Fotograf Patrick Baltatzis





















I lördags var det dags för tillställningen Valbar i Västerviken. Häradsvision höll i det hela. Min partikamrat Patrick Baltatzis skriver på sin blogg: "Strängnäspartiet tog ledningen i Valbar som hölls nere i Västerviken. Valbar leddes av Klas Möllberg. Samtliga partier som deltar i kommunvalet fick presentera sitt parti, samt bli utfrågad av en panel och åskådare. Panelen gav Margit och Strängnäspartiet högsta poäng för såväl framförande som trovärdighet. Men det skulle inte räcka hela vägen. Duktige Dag Bremberg från Mariefredspartiet var en favorit hos panelen och tog hem segern." Stort GRATTIS Dag! Strengnäs Tidning skulle berätta om resultatet, enligt programledaren. Men icke sa nicke!

Citat från min face-book: "Lokalpartierna vann valbar-debatten i Västerviken i dag. Dag Bremberg, Mariefredspartiet, kom som klar etta och jag tog hem en välförtjänt andraplats för Strängnäspartiet; YES WE CAN! Gladast vinner! Kram, knus och klem alla goa!"

12 kommentarer:

JA sa...

Jag får nog, liksom när det gällde särskrivningen på SP-tshirten, fråga om språket även här: Är sloganen på affischen "Tidig insats trygga barn"? Borde den inte vara något av dessa tre alternativ:
"Tidig insats - trygga barn"
"Tidig insats, trygga barn"
"Tidig insats ger trygga barn"
eller
"Tidig insats. Trygga barn".
Varför har man valt en språkligt felaktig slogan? Irrelvant kanske, men inte ger det så mycket trovärdighet i kunksapsfrågor om allt kampanjmaterial innehåller språkliga fel? ;-)

Anonym sa...

JA ????????????????

Anonym sa...

Margit kommer ju från Norge. Har du inte fattat det J.A.
Därför skall hon SÄRBEHANDLAS.
Vi får hoppas att du J.A förstår meningen som den lyder.
Hadet ,Knys och kläm ,kram.

Margit Urtegård sa...

Fast jag kommer från Norge så stavar jag bättre än vad JA gör och någon särbehandling behövs inte!

JA sa...

Jag lider av en lättare form av dyslexi vilket ibland har som effekt att jag inte ser stavfel som jag gör i exempelvis mina inlägg här. Jag vet inte om Margit menar att det skulle diskvalificera mig från att ställa frågor om varför SP:s kampanjmaterial är språkligt felaktigt både här och var. Jag vet inte heller om jag på grund av detta förtjänar att drivas med, men alla har vi olika inställningar till våra medmänniskor. Nåväl, man får väl anta att kampanjmaterial granskas både noggrannare (och av fler personer) än inlägg på en blogg, så därför kvarstår frågan; varför finns det en massa språkliga fel på ert kampanjmaterial, Margit?

Margit Urtegård sa...

Hej JA

Har ingen aning faktiskt. Det är inte jag som har gjort materialet. Jag vet heller inte om det är vanligt att ha särskrivningar på valaffischer. Däremot vet jag att särskrivningen på SP-tshirten var av praktiska skäl, texten skulle blivit för liten annars.

Dag Bremberg sa...

Tack, Margit!
Ang er slogan så tror jag alla fattar tanken.
Och jag håller förstås med om att det behövs mer resurser till förskolan, och till skolans yngsta, men det är ju skriande behov även på senareskolor ("högstadier").
Så det kokar ner till att hela barn- utbildningssektorn måste få mer resurser på bekostnad av främst central administration och politisk apparat.

Anonym sa...

J.A. Språkfelen finns för att du inte skall ta så allvarligt, på dig själv eller granska varje ord under lupp.
Tekniken har försett oss med rättstavningsprogram, skriv i Word och sedan klistra in; så slipper du tråkas för att du stavar så illa.
Det är budskapet som gäller " Tidig insats ger trygga skribenter "
Hadet

Anonym sa...

J A Granska pölitiken och inte språket

Patrick Baltatzis sa...

Mina vänner, dyslektiker eller ej.

Ska någon skyllas för språkliga fel så är det jag, som tagit fram affischen.

Jag förvånas över att ingen anmärkt på punkten ännu. Men det "felet" är väl antagligen för litet...

Alla förstår andemeningen, som Dag är inne på. Kampanjer handlar om att få uppmärksamhet. I det avseendet har vi nog lyckats. :-)

Ha en bra dag!

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick!

Jag har sett punkten och tänkt att den är symbolisk på något sätt; ger man barn det de behöver tidigt i livet, alltifrån kärlek, trygghet, gränser, kunskaper med mera, så löser det det mesta...punkt

Stefan Holm sa...

Håller med dig där Patrick. Precis som med en reklamkampanj är syftet med en politisk kampanj att väcka uppmärksamhet. Om det språkligt korrekta vore det enda rätta skulle hälften av de reklamkampanjer vi ser hamna under strecket. Ett exempel:
HUNGRIG? VI HAR SNABB MAT (Pressbyrån)
Fyndigt men språkligt sett helt fel. Men syftet har helt klart uppnåtts. Vilket, som Patrick skriver, är fallet även för Strängnäspartiet med vår "tidig insats trygga barn".