tisdag 14 september 2010

I min regering styr Reinfeldt och Borg!

Anders Westgårdh har skrivit en mycket fyndig och rolig krönika på Aftonbladet: "I min regering styr Borg och Schyman". Han tycker att den nya blockpolitiken är lite som dåligt lösgodis när någon annan har fått sköta urvalet; man får svälja den andres dåliga smak helt enkelt. Vem känner inte igen det?

Westgårdh skriver: "När min fru köper godis vet jag att det blir mycket surt och salt, men bara några få lakritsbåtar. Så blir det också om man kanske väljer alliansen för att man gillar till exempel Marit Paulson, men påsen domineras av Reinfeldt och Jan Björklund. Eller så tar man den rödgröna påsen, njuter av sötsega Mona och gröna Maria men grinar illa vid smaken av Ohly. Ungefär där är vi i dag. Du köper grisen i godispåsen, väljer färg men kan inte påverka laguppställningen."

Krönikan fick mig till att tänka på vilken laguppställning jag kan tänka mig. Någon pampig sosse vill jag inte se i Rosenbad och heller ingen Vänsterpartist. Däremot gillar jag Maria Wetterstrand och Carl Schlyter. Miljöpartiet har många duktiga politiker. Schlyter som miljöminister hade inte varit dumt alls. Jag kommer dock inte att rösta på Miljöpartiet då de har gått ihop med S och V i någon röd-grön-sur-röra! Jag gillar inte surt godis helt enkelt.

Den laguppställning som finns på Rosenbad i dag är ganska bra, tycker jag. Reinfeldt och Borg gör ett toppenjobb. Fast jag skulle gärna se en annan integrations- och jämställdhetsminister. Birgitta Ohlsson (FP) borde få den posten. En ny försvarsminister måste vi bara få. Henrik Landerholm (M) skulle passa som handen i handsken till det uppdraget.

Dock är jag, till min egen förvåning, rätt nöjd med justitieministern Beatrice Ask (M). Hon gör ett mycket bättre jobb än vad Thomas Bodström (S) gjorde. Bodström var bara en sockersöt karamell, som byggde superfängelser vi absolut inte behöver och det för hundratals miljoner kronor.

1 kommentar:

Anonym sa...

"I min regering styr Reinfeldt och Borg!"
...medan barn, fattiga, sjuka, homosexuella och invandrare lider av sorg?