torsdag 30 september 2010

Häxjakt på företagare?!

Många artiklar har skrivits i Strengnäs Tidning om skorstensfejarmästaren Bengt Svärd på sistone. Jag är skeptisk. Det hela liknar mest en häxjakt på en enskild företagare. Många har klagat skriver tidningen. Hur många då, tänker jag. När Camilla Dahlén, chef på Räddningstjänsten, var på kommunstyrelsens arbetsutskott förra gången så berättade hon att det endast hade kommit in 7 skriftliga klagomål under de senaste 5 åren. Enligt uppgift är det en och samma person som har skrivit flera av klagomålen.

Jens Persson (C) träder fram i tidningen, där han står på ett tak bredvid en skorsten, och säger att han minsann har tagit tag i frågan. Han påminner mest om JR i Dallas. Han säger till tidningen: "Det handlar om sunt förnuft. Om mätningen visar på en nöjd kundindex är det en sak, men om det visar på annat är det mitt jobb att se till att det blir en förändring, säger Jens Persson." Jens Persson brukar skryta om/av sitt bondförnuft. Men, han har inte ringt och pratat med Bengt Svärd, som nu är drabbad av den största häxjakten jag har sett i tidningen sedan Ann Landerholm (M) var måltavlan 2008.

5 kommentarer:

Lelle sa...

Nåväl, nu har väl iofs du varit inblandad i en del "häxjakt" på enskilda företagare du också, Margit. Det kanske också är än värre när folkvalda politiker gör det än när en tidning gör det. Så kanske vore det lämpligt med en viss ödmjukhet och självinsikt från din sida här. En uppmaning i all vänlighet.

Margit Urtegård sa...

Hej Lelle

Du har helt rätt; ödmjuk skall man alltid vara. Jag vet inte vad du menar med att jag har varit inblandad i en del "häxjakt" på enskilda företagare. Dock får jag tacka för din uppmaning i all vänlighet!

Lelle sa...

OK, då sprack uppmaningen om självinsikt då... ;-)

Anonym sa...

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad som är problemet? Om varken kommunen eller Bengt Svärd har ett avtal som de kan visa upp (enligt vad tidningen säger) vari ligger då problemet att teckna ett nytt avtal med någon annan?

Skulle gärna vilja ha en klargöran vad som egentligen gäller, uppgifterna i tidningen har inte riktigt förklarat problemet. Någon som kan upplysa om detta?

Anonym sa...

Vari ligger häxjakten, sotarn ifråga är ju oduglig...