fredag 20 november 2009

Brev från en flicka som går på Tosteröskolan.

"Hej... du som bestämmer

Snälla, flytta inte skolan. Jag vill vara kvar där. Det blir så långt till den nya och då får jag nog inte gå själv för alla bilar.

Mitt klassrum är så fint. Vi har nära till skolbiblioteket.
Också har vi ett mysigt grupprum. Också har vi en egen ingång till kapprummet. Också ser vi hönsen från fönstret. Och skogen. Det är fin utsikt. Det är det verkligen. Och ibland så hör vi tuppen.

Jag gillar att leka vid berget och det finns så fina blommor där.
En gång såg vi rådjur på ängen. Också kan man gå till skogen och leka om man är sur på en fröken eller en kompis.

Hur ska alla vi barn få plats på den nya skolgården?

Vad kommer att hända med fjärilsrestaurangen? Vem ska ta hand om fjärilarna?

Får vi ta med oss det nedfallna trädet? Där brukar ju vi leka, gunga på grenarna och klättra och hoppa och... Jag älskar att leka där.

Det kommer att kännas konstigt med en annan skola..."

Så skriver en flicka som går i klass 1-2 på Tosteröskolan till oss politiker.

5 kommentarer:

mariavb sa...

Kanske Du lilla flicka läser kommentarerna på denna blogg. Till Dig vill jag säga följande: Jag hoppas att Din fina skola får vara kvar. Ni har så fint samband med naturen och det är en mycket bra sak. Vad skulle hända om barn inte lärde sig av naturen - inget bra i varje fall. Som sagt, jag hoppas att din skola får vara kvar. Men vad som än händer, lova mig en sak ! Fortsätt att skriva och utryck din känsla och mening. Du skriver så vackert och fint. Du kommer att kunna röra vid människors sätt att tänka tack vare det. Lycka till i Din framtid, jag hoppas att det skall bli som du vill med din skola, även om jag inte alls är säker på att de politiker som styr kommer att ta rätt beslut.
Maria von Beetzen
Oppositionspolitiker

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Jag citerar nu en mamma på Tosteröskolan: "Kan inte du skriva en kommentar om att mamma och pappa läser kommentarerna och att flickan också får beroende på vad som skrivs." Mamman till flickan ville att jag skulle förmedla det här till dig. Så nu vet du att flickan har läst din kommentar på hennes brev, som hon har skrivit alldeles själv. Låt oss hoppas att den sosseledda majoriteten tänker om. Tosteröskolan måste får vara kvar.

Trevlig helg.

Klem
Margit

mariavb sa...

Tack Margit ! Det är fint att veta.

Kerstin sa...

Tänk att du som är så ung redan uppskattar djur och natur. Tyvärr har många vuxna människor glömt bort hur det är att klättra i träd eller gå på mjuk mossa i skogen. Tyvärr finns det människor som tror att man med plastmaterial på marken kan få fram samma känsla som gräs eller mossa. Istället för träd går det säkert att ordna en fin ny klätterställning.
Men om dom läser ditt brev så tror jag dom kommer ihåg hur det var att vara barn och kanske att dom låter Tosteröskolan vara kvar!

Jag håller tummarna, skriver

Mamma, farmor och mormor Kerstin

Hans Noreen sa...

Jag tror inte att föräldrarna till den tösen kommer att rösta på sittande styret i Strängnäs kommun vid nästa val.
När man stänger en bra fungerande skola som Tosteröskolan snyter man inga röster.
Flertalet av föräldrar,barn och personal är emot en flytt till Karinslunds skolan. Det vassaste argumentet styret har,är att det finns en tom skola som måste fyllas och att den flytten kommer att kosta ett antal miljoner.
Den tänkta flytten skall vara klar höstterminen år 2010. Bara den tanken är en stress faktor för barnen,föräldrarna och inte minst personalen. Vad säger facket?
Det finns en tom skola som kostar pengar där den står. Men är det rimligt att den kostnaden skall betalas av barnen på Tosteröskolan?
Den kostnaden tycker jag hör hemma till ägaren av skolan,Strängnäs Fastighetsbolag.
De kontrakt som finns, är vad jag har tagit del av,upprättat mellan FSAB och Strängnäs kommun och det är en fråga som bolaget och kommunen kan lösa utan att lägga ned Tosteröskolan.
Det finns helt säkert kloka fullmäktigeledamöter bland s,c,fp som kan tänkas ställa upp på ett sådant beslut att lämna över frågan till FSAB vad man skall göra med den tomma Karinslund skolan.