torsdag 1 oktober 2009

Ny politisk sekreterare i landstinget.

Sörmlands radio skriver: "Strängnäspartiets ordförande Margit Urtegård blir ny politisk sekreterare i landstinget för Kristdemokraterna. Hon blir därmed aktiv i två olika partier, Strängnäspartiet på kommunal nivå och Kristdemokraterna på landstingsnivå. Hon ser själv inga problem med att jobba för ett annat parti än sitt eget, eftersom Strängnäspartiet inte kommer att ställa upp i landstingsvalet".

Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD) skriver på sin blogg: "Det känns så roligt att Margit börjar jobba som politisk sekreterare för mitt parti i landstinget! Jag tänker tillbaka på den tiden vi jobbade ihop i kommunpolitiken i Strängnäs. För mig var det den roligaste tiden som politiker i kommunen. Jag var ordförande i socialnämnden och Margit var vice gruppledare för moderaterna och ledamot i socialnämnden. Det var mycket skratt och debatt"!

Eskilstuna-Kuriren skriver: "Från den 1 oktober fram till den 31 december 2010 kommer Margit Urtegård, Strängnäs, att arbeta som politisk sekreterare i landstinget Sörmland efter Östen Eriksson, som gick i pension i augusti i år".

Winston Churchill lär ha sagt: "En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet. En optimist ser möjligheter i varje svårighet". Jag har under dagen mottagit många goda och varma lyckönskningar till det nya jobbet från vänner och bekanta. Några elaka tungor har självklart också yttrat sig. Men, även det är nog en möjlighet! Skam den som ger sig!

Peo Wågström skriver på sin blogg: "Voronov brukar hävda att han inte behöver vara opartisk eftersom han är opinionsbildare, vi är dock några som vet att han dessutom är både långsint och elak". Peo och jag har ett motto, att den som är gladast vinner! Är man dessutom snäll har man vunnit hela vägen!

10 kommentarer:

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Jag hade inte förväntat mig någon analys av Voronov, han bekräftadebara den bild jag har av honom. Han kommenterade inte heller att jag ansåg att du är en KUNNIG politiker!
Du har fler positiva egenskaper som jag inte skrev. Din humor gillar jag skarpt!
Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Det är inte ovanligt att manliga journalister väljer ut vilka egenskaper de vill kommentera hos oss kvinnor. Roligt att han plockade (valde) bort kunnig, den första egenskapen du nämnde i pressmeddelande. Det säger mer om honom än om mig, mer behöver inte sägas. Han är bara bitter och elak.

Jag är så glad för detta jobbet. Ser så fram emot att jobba med dig. Ingen glädjedödare eller energitjyv skal få ta bort den glädjen, jag lovar. Du vet, jag gråter bara en skvätt och sen går jag vidare!

Kram
Margit

peowagstrom sa...

Snäll, nja jag är nog rätt elak ibland men bara när det behövs.... Akta dig Margit, inte skälla för mycket på mina partikamrater nu när de fått ordning på ekonomin ;-)

Det intressanta är förstås att Voronov kommer att vända sig mot den opponerande sidan i landstingsfullmäktige. Person går före ideologi.... :-)

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Jag vet att person går före ideologi på ledarsidan, de vill gärna hänga ut hederliga människor verkar det som.

Det som gör mig mest ledsen är att Alex Voronov pratar illa om mig till flera av mina vänner innom Strängnäspolitiken. Han får gärna baktala mig på tidningen, men inte skriva fula mail om mig till mina vänner. De mår dåligt av det.

MVH Margit

mariavb sa...

Grattis Margit ! Du kommer att gilla detta mycket. Du behöver politiska uppgifter att bita i!

Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Du har rätt, jag behöver politiska uppgifter att bita i. Jag behöver dessutom ett jobb. Som jag säger i dagens tidning: "Jag får betalt för att jobba med min största hobby". Är man arbetslös och älskar politik och får ett sådant här erbjudande måste man ju vara korkad för att tacka nej!:-)

Vi ses på den politiska arenan.

Trevlig helg.

Kram
Margit

Kerstin Svensson sa...

Gratulerar till jobbet!
Går du in i uppgiften med samma entusiasm som du brukar göra, så kommer du att lyckas.
Men spar lite energi till Strängnäs!

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Tusen tack för dina vänliga ord. Jag lovar att fortsätta att vara lika aktiv i Strängnäspolitiken framledes också. Mina snart 12 år i kommunfullmäktige har bara peppat mig att fortsätta kämpa för det jag tror på, trots alla olyckskorpar här och var.

Trevlig helg.

Kram
Margit

Ebbe Ollman sa...

Gratis till jobbet!
Jag antar att Strängnäspartisterna är så generösa att de låter dig sitta kvar i KF och kandidera för Sp även i nästa val fastän du verkar som politisk tjänsteman för ett annat parti?

Margit Urtegård sa...

Hej Ebbe.

Tack. Du har alldeles rätt, Strängnäspartiet kommer att låta mig sitta kvar i KF och de vill att jag kandiderar för partiet även i nästa val, fast jag har tagit det här jobbet. Frågor på det?!:-)

MVH Margit