fredag 3 juli 2009

Kommunalrådet Tord Tjernström (S).

Jag sitter på Gotland och läser lokaltidningen på nätet. Tord Tjernström (S) tycker tydligen att rektorn på den skola där en flicka har blivit utsatt för sexuella övergrepp av en lärare och där rektorn har vetat om detta skall få vara kvar som rektor i Strängnäs kommun. Det sägs att den rektorn skall bli rektor för Lotta Grönblads (S) nya stora centrumskola sen.

När tidningen frågar om rektorn kan sitta kvar som rektor efter detta så svarar kommunalrådet Tord Tjernström (S) så här: "I efterhand kan man tycka att han borde ha satt ner foten mer. Men det är svårt att stå vid sidan om och bedöma det, vi vet inte hur hård han har varit i samtalen med läraren. Jag tycker att han ska få en andra chans." Tjernström säger vidare: "Det är också så att man lär av sina misstag. I framtiden kommer han säkert att handla annorlunda". Man häpnar! Medan Tord Tjernströms partikollega Lotta Grönblad, ordförande i barn- och utbildningsnämnden, minglar runt på Gotland så lyckas Tjernström underminera politikernas förtroende i Strängnäs kommun ytterligare. Han kanske skulle ha befunnit sig på Gotland i stället för att ha svarat på tidningens frågor. Hans svar är nämligen helt fel. Ansvar borde utkrävas av de ansvarliga bakom denna tragedi. I stället kör man den vanliga ordningen "kliar du min rygg så kliar jag din".

Kristdemokraternas Hélène Brodin Reindorf skriver så här i en kommentar på nättidningen: " Jag hoppas verkligen att Tord Tjernström är felciterad; 'Man lär av sina misstag, säger Tord Tjernström'. Vuxnas beteende mot barn och ungdomar i skolan är och ska vara glasklart reglerat. Misstag ska man inte lära sig något av - Misstag av det här slaget ska inte göras! Är det för att det är ett barn som blivit utsatt, och inte en vuxen, som ansvaret är så svårt att fördela? Ska inte barnets/elevens bästa alltid stå i första rummet i skolan? Jag blir upprorisk! Ett barns, liksom allas, okränkbara värde måste diskuteras mycket i Strängnäs framöver".

Oppositionsrådet Maria von Beetzen (M) säger till tidningen: "En rektor ska skydda sina elever". Det är sant!

17 kommentarer:

lenaalun sa...

Bravo, Margit.

Mina barn på Djurgårddskolan i Eskilstuna har en OUTSTANDING god rektor. Han gjorde mig tårögd av lycka flera gånger under skolavslutningen. Han talade som en gud. Han heter Ulf Selander. Tord Tjernström borde slå honom en signal och be om vägledning.

Telefon och email;
http://eskilstuna.se/templates/Page____3149.aspx

Kramar

Lena

lenaalun sa...

Skyddande av brottsling. Det är orden som är på min hjärna idag.
Om jag inte hade haft detta beteende - skydda brottslingar - hade inte min kropp angripits av cancer.

Så nu har jag att trassla ut mig och ta del och hjälp av de lagar och institutioner vi har som ska motverka dessa lagbrott.

Jag tror att väldigt många med mig är så normaliserade in i offerrollen att vi inte ser vad vi håller på med.

Det verkar som om du, Margit, sätter fingret på samma beteende på skolan i Strängnäs.

En flickas värde är minst lika högt som en vuxen karls. Det är inte alltid vi ser det klart. Du gör det, Margit. Tack!

Anonym sa...

Förlåt min okunskap men det var väl inte rektorn som förgrep sig på barnet ???
Margit får det nästan att låta som om Tord T var den som förgrep sig på detta barn.
Svinaktigt att försöka göra detta till en politisk fråga.
Vad har Lotta G´s minglande med detta att göra ?
Är det någon som minglar och fjäskar för överhögheten så är det väl du Margit !!!

lenaalun sa...

Hela diskussionen handlar om huruvida rektorn har varit medveten om lag och regler, vidtagit relevanta åtgärder och tagit det fulla ansvaret för misstaget.

Det handlar om se det allvarliga i händelsen och inte förringa, överse och belöna med en befordran.

Jag är alltid för fred och försoning, men här verkar det vara ett ytterligare skymfande av den utsatta flickan som inte har fått det skydd hon har rätt till.

Det är möjligt att rektorn har handlat oklanderligt. Jag vet inget om detta.

Har läst webkommnetarerna och fann denna som av en ren tillfällighet har mina initialer! Otroligt.

Kommentatorn använder uttrycket skyddande av brottsling, vilket är ord som har dykt upp i mina tankar, innan jag såg Margits blogginlägg, av helt privata skäl.

Skrivet 3 jul 2009 10:31 LA (Ej registrerad)
"Märklig uppfattning av Thernström. Det är ju fråga om skyddande av brottsling, vilket också är brottslig handling. Det är en medborgerlig skyldighet att att anmäla begågna brott. Vad har rektorn lärt av sitt misstag, som han inte bort känna till tidigare?"


Intuitivt känner jag en oro för att det är ett ryggkliande som Margit påtalar. Det duger inte 2009. Vi måste uppvärdera kvinnors värde NU.

Jag ser inte mitt eget värde och Strängnäs makthavare tycks inte se skolflickors värde. Det får bli ändring på det.

Patrick aka Bee sa...

Många talar i affekt i den här frågan, och det är svårt att inte vara berörd. Men den här historien har fler nyanser än vad som kommit fram i pressen. Låt oss därför inte kliva upp på några moraliska piedestaler och kräva att huvuden ska rulla bara för att vår okunskap kräver det. Det inträffade är utomordentligt allvarlig och blottlägger ett stort problem i vårt samhälle. Men det problemet löses inte med ideologiska eller politiska tillhyggen, enbart med stora hjärtan och öppna sinnen.
Jag har själv tre döttrar och skulle bli fördärvad om något liknande skulle hända mina barn. Men att lösa problemet genom att låta en rektor få gå kommer inte att skydda mina döttrar från framtida förövare.

lenaalun sa...

Instämmer helt och hållet, Patrick, efter att ha läst dagens artikel i Eskilstuna-Kuriren; "Strängnäsrektorns egna ord".

Jag vill gärna berätta att jag grät en skvätt av stor medkänsla med rektorn. Och för alla aningslösa och omedvetna män och kvinnor som inte förstår hur de upprätthåller kvinnoförtrycket av ren oerfarenhet.

Nu hängs rektorn ut för att han är som folk är mest. Blind och självupptagen. Av misstaget har han nu lärt sig att bli skarpögd, ansvarstagande mot den utsatta.

Alla andra har på köpet möjligheten att
lära sig av läxan.

Jag tycker rektorn har gjort en fin avbön, och för min del är han förlåten och sannolikt en bättre rektor än genomsnittet hädanefter.

Han säger;

- Idag skulle jag ha anmält och plockat bort läraren omedelbart. Jag valde att få råd och det gjorde jag för att jag var osäker.[---]I situationer som är utöver det normala kommer jag i fortsättningen att följa upp noggrannare. Det ska inte krävas en "misstanke" för att frågor skall ställas. [---] jag efter det här alltid kommer att tänka att allt inte är som det till synes vara..."

Tonen i artikeln Margit länkar till är ju fasansfullt arrogant mot flickan, men det kan vi lika gärna lägga tidningen till last.

Som Patrick säger. Detta könsförtryck är ett gigantiskt samhällsproblem. Det var därför Gudrun sa att svenska män är som talibaner. I formen av en gränslös lärare eller en rektor som inte reagerar. För detta har en ung flicka nu stora sår i själen.

Jag vill uppmana flickan att verkligen kräva ersättning för att kunna få ta den allra bästa terapin och behandlingen. Det kommer att fordras. I slutändan blir det gott för henne, kan jag lova.

Denna vecka har jag hört Psaltarpsalmen 23 Herren är min herde flera gånger. Senast i svt nu före kl sex;

Vers 5-6
Du dukar ett bord för mig i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller min bägare till brädden. Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.

Jag har levt så länge och ett så hårt liv att jag vet att detta är sant. Det kan vara en tröst när man ska ta sig igenom smärtsamma tider. Det kommer en belöning. Tro mig.

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick.

Du skriver: "Men det problemet löses inte med ideologiska eller politiska tillhyggen, enbart med stora hjärtan och öppna sinnen". Jag håller fullständigt med dig om det, du är både en god och klok person. Men, när det kommer till huruvida rektorn skall få vara kvar eller ej, delar jag inte din uppfattning. Jag har under många år arbetat på en arbetsplats med chefer som har stått och sett på när saker inte har gått rätt till och låtit bli att agera. Jag är ledsen, Patrick, alla skall eller kan inte vara chefer. Handlingsförlamning kan inte accepteras när det gäller så här allvarliga frågor.

MVH Margit

Patrick aka Bee sa...

Margit,
Välkommen hem!
Att alla inte ska bli chefer har du helt rätt i. Däremot är jag inte så snar att säga när det är bevisat att man inte duger som chef. Möjligen är är det så i fallet med den aktuella rektorn, vilket jag ställer mig neutral till. Jag vet helt enkelt för litet och anser att det som är allmänt känt också är otillräckligt för att påstå rektorn ska bort.
Återigen, i affekt uppnår vi inget annat än murar som bara blir svårare och svårare att ta sig över. Det gynnar inte den framtid vi försöker bygga åt våra barn och kommande generationer.

MVH

Patrick

Anonym sa...

Vad det gäller rektorn och vad han har gjort eller inte gjort.

Faktum kvarstår, i skollagen står det uttryckligen att "Vid minsta misstanke om brott i samband med barn är skolans personal skyldig att anmäla". Hur man kan vänta 2 år på att anmäla är för mig en gåta. Jag håller med dig Margit, då har man förverkat sin rätt att vara rektor.

Barnen måste alltid skyddas oavsett hur obehagligt det är.

Patrick aka Bee sa...

Anonym:

Lagar ska följas, men det är väl enbart rektor som skollagen gäller? Gäller det inte alla inom skolan? Vilka lärare har agerat i frågan? Vilka föräldrar har agerat?
Jag har själv hört en kollega till läraren säga att han skulle aldrig kunna tro att en sådan här person skulle kunna göra något som att ofreda ett barn. Personer som gör sådant, låter sig inte så lätt avslöjas har det ju visat sig, men vi har krav på att en rektor i ett litet samhälle ska kunna avslöja sådana personer. Vi har sett hur det i små samhällen hellre letas syndabockar än sanningar, uppenbara ting förträngs för att de är obehagliga. Jag misstänker att det är så det här fallet också.
Möjligen bör rektor gå, men att kräva det nu är att skjuta frågan ifrån sig. Det är så enkelt att skjuta på den som institutionaliserats ansvaret. Det vi glömmer är att institutionaliserat ansvar är lika mycket en chimär som skattefinansierad trygghet är. Det är lärdomen.

lenaalun sa...

Vid ett blixtinkallat möte igår bestämdes att rektorn skulle tas ur tjänst, från och med igår. Hur länge han är avstängd med lön är inte klart, uppger Eskilstuna-Kuriren.

Det beror på åklagarens beslut, säger Lillemor Bylund, bildningschef i Strängnäs kommun.

Justitia sa...

Drevet går!!
Alla ni som ropar på syndabockar, ta först reda på vad som gäller! Låt fakta tala i fallet och gå inte på skvaller och lösa antaganden!
Denna historia har fått mycket konstiga proportioner, i tidningen hängs rektorn ut på ett sätt som på förhand dömer honom. I en rättstat som Sverige skall den typen av antaganden inte få förekomma. Man döms på fakta prövade i rättsliga instanser!
Visst en rektor har stora krav på sig och skall skydda sina elever, detta gäller för övrigt alla som jobbar i skolans verksamhet. Jag välkomnar verkligen en ökad upprustning i ärendet!
Men detta hindrar inte att jag uppmanar ”tyckare” att besinna sig och upphör med denna ”häxjakt” på honom. (Märk väl det som nu händer, jakten mot honom, kan lika gärna vara ett tillstånd av upphetsning i samhället, hos en organisation eller hos en person. En energisk aktivitet kan utbryta för att utrota eller oskadliggöra en motståndare av någon typ). Låt fakta i fallet tala och låt inte dem som springer med dunkla avsikter få övertaget!
Har ni ”rent mjöl” i påsen ni som skriker på avstängning och avsked? Skulle ni vilja bli utsatta för detta som han nu utsätts för? Tänk er för, gör inte mot en medmänniska vad ni själva inte skulle vilja bli utsatta för. Denna person är en empatisk och inkännande människa och han har mitt fulla stöd, han är en mycket kompetent och duktig ledare!
Syndabockar har vi ingen nytta av, de tar bara ljuset från de verkliga problemen!
Justitia

Anonym sa...

Till "Justitia".

Jag tror inte någon vill leta syndabockar i det här fallet. Åtminstone vill inte jag det. Det jag däremot vill är att vuxna människor skall våga vara vuxna i situationer där lagen säger att de skall vara det. Trots allt är det så att barnen är helt i våra händer i de här situationerna. Om inte de vuxna vågar säga ifrån tidigt när de misstänker att något faktiskt är fel, vem skall då göra det? Det är obekvämt att alltid stå på barnens sida, men likväl nödvändigt. Fler måste våga skydda barnen i första hand, inte de vuxna. Drev eller inte, det är alltid barnen som får betala det största priset.

Justitia sa...

Hej Anonym
Tror… sa Bull! Det är just det jag vänder mig emot!
Jag förespråkar ett tryggt samhälle för ALLA, från vaggan till graven och vem vill förresten inte det? Skillnaden ligger nog i att vi har olika synsätt på HUR vi kommer dit! Jag är övertygad om att vi inte bygger upp det genom att utse syndabockar. Det finns nog åtskilliga personer som fått löpa gatlopp för att rädda ansiktet på en organisation eller ett system och jag är helt övertygad om att detta inte förändrar något i grunden. Man bygger bara in systemfel!
Självklart är det fruktansvärt det som nu har hänt, jag är den första att stödja och sympatisera med eleven. Ställ krav, men rättmätiga! Hjälper det henne att dra med en person bara för att man tror att …och behöver någon att kasta sig över?
Var finns empatin och förståelsen i denna historia? Hur humana och civiliserade är vi?
Hur vi behandlar varandra här och nu, i dagens samhälle är viktigt! Att våga vara vuxen ställer krav på vårt beteende och vi SKALL vara föredömen för våra ungdomar! Att vara ett föredöme innebär att man gör saker som andra kan se upp till! Är man ett föredöme om man hetsar, baktalar utan fullständig fakta och dessutom skriker på straff? Stöttar man den som försöker vara en god medmänniska då? Hur skall den person vara beskaffad som kan ….hm…för fram information som inte funnits?
Du verkar ha många svar, jag kanske kan få några!

Anonym sa...

Återigen "Justitia"
Jag har inga svar alls, åtminstone inte de svar jag gissar du vill ha.
Här gäller det att hålla isär det ena från det andra.
Att människor i ledande positioner blir ifrågasatta när de inte har gjort det som förväntas av dem, i detta fallet som rektor, är i sig inget konstigt. Tråkigt för just den personen, men inget konstigt. Alla ledande personers agerande granskas när någonting sånt här händer, och det med rätta.
Det finns mycket tydliga anvisningar för vad en rektor, dvs ansvarig för en skolverksamhet skall göra i en sån här situation. Att detta är både svårt och ibland mycket obehagligt är en helt annan sak.
Att barnen alltid är de som kommer ikläm när vi vuxna väljer att ta den enkla vägen i den här typen av situationer är väl ingen överraskning. Det händer hela tiden, dagligen och stundligen över hela världen. Nu har det hänt här i lilla Strängnäs och alla är fyllständigt tagna på sängen och tycker dessutom mest synd om de vuxna som är inblandade i den här historien. Det gör inte jag.
Jag tycker så oändligt synd om den här, idag tonåriga flickan som inte kunde lita på att de vuxna runt omkring henne skulle säga ifrån, trots det faktum att många visste om vad som pågick.
Det går inte att springa ifrån det faktum att ytterst ansvarig för detta är rektor på skolan, där merparten av detta som hänt ända har utspelats. Läraren var anställd på skolan och flickan var elev på skolan. Det blir inte mycket tydligare än så.
Jag förstår om du är upprörd över att människor tycker att rektorn inte är skickad att jobba som rektor längre. Det får nu domstolen avgöra om han är. Dock är det polisen som har anmält honom för tjänstefel. Därmed kommer detta att gå den lagliga vägen, som du också så noga har efterlyst.
Avslutningsvis kan jag bara säga att det är ett mycket svårt och komplicerat arbeta att vara rektor. Oändligt mycket svårare än de flesta kan föreställa sig. Just därför måste vi ha oändligt mycket mer kompetenta personer på dessa poster än vad vi i vissa fall har idag.
Slut nu på denna diskussionen. Jag har inte mer att tillföra. Tack för ordet.

Justitia sa...

Då anonym av någon anledning valt att dra sig tillbaka, lägger jag inte någon vikt vid det, eftersom jag inte vet varför. Jag varken tror eller vill spekulera, jag bara konstaterar att så är fallet. Men eftersom jag tycker att denna fråga är principiellt mycket viktig vill jag ända skriva ner några rader.
Det som denna historia handlar om, är just det att man inte skall spekulera och gissa, utan ta reda på. Att just hålla isär! Allas vår rättssäkerhet handlar om just det! Vi har instanser i vårt samhälle som bevakar lagbrott och feltramp. OM vi låter dessa demokratiskt tillsatta system att verka och fungera så behöver vi inte bli dömda av tyckare och förståsigpåare. Du och jag, gammal som ung mår nog inte så bra av att inte få en chans att i rättvisan namn få en granskning utan att ha blivit dömd i förhand. Ett falskt rykte kan vara nog så svårt att rentvå sig från! VEM äger rätten att definiera en annan människa utan att den personen själv har fått säga sin mening?
Slutligen är jag lite nyfiken och undrar vad den som ”äger” bloggen själv tycker! Margit vad har du för åsikt i detta, det framgår inte riktigt av ditt inlägg?

lenaalun sa...

Debatten fortgår på ekuriren.se. Av någon anledning fick inte min kommentar publiceras.

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.430438?articleRenderMode=article_full_discussion

Jag tycker bara kort och gott att det är bra att den unga flickan fått stöd av rättsamhället.

Jag har väninnor som har våldtagits i unga tonåren och det är skamliga hemligheter de har fått bära ensamma. Det är gott att domen och straffet är såpass långt i avskräckande syfte. Herrar ska inte få ta sig friheter på barn och ungdomar. Det ska ingen man leva i villfarelsen om - att deras
frestelser inte har ett mycket högt pris.

Det finns mycket fula gubbar i stugorna som förgriper sig på eget barn. Jag har tappat räkningen på hur många kvinnor jag mött genom åren som kämpar sig genom rättsystemet för att skydda sina egna barn mot fortsatta övergrepp.