söndag 24 maj 2009

Peter Magnusson är en "whistle-blower".

SvD skriver i dag: "Undersköterskan som slog larm om rasism på Södertälje sjukhus upplever att ledningen försökt knäcka honom genom konfrontationer med kollegor som känner sig utpekade. Dessutom menar han att sjukhusledningen, trots officiell 'pudel', inte angripit problemen på allvar".

Den 27 februari står det i SvD: "Undersköterskan Peter Magnussons initiativ att vittna i tv om kränkningar och rasistiska påhopp på patienter med invandrarbakgrund på Södertälje sjukhus intensivvårdsavdelning hyllades av chefen i direktsänd tv. När Peter Magnusson kom tillbaka till sjukhuset kallades han till möte med cheferna. Eftersom han misstänkte att det kunde bli hårda ord valde han att ta med bandspelaren". Lyssna på bandupptaget. Där får Magnusson en uppmaning från sin chef att aldrig mer gå till media. Hur var det med meddelarfriheten?

Den 3 mars skriver SvD: "Undersköterskan Peter Magnusson larmade om kränkningar och rasistiska påhopp på Södertälje sjukhus – och kallades till möte med sina närmaste chefer som skällde ut honom för att han kontaktat medier. Händelsen har fått mycket uppmärksamhet – inte minst genom den ljudfil från ett möte som först spelades upp av SVT Debatt – och har skakat ledningen på Södertälje sjukhus. Senast i förmiddags kunde SvD.se berätta om att justitiekanslern (JK) beslutat sig för att granska chefernas agerande". Jag såg också SVT Debatt, när de hade med Peter Magnusson och några av hans chefer. Då fick jag intrycket att Magnusson blev tagen på allvar och att hans chefer var ledsna över det som hade hänt och ville göra något åt saken. Därför blev jag förvånad i morse när jag läste tidningen.

Peter Magnusson berättar i dagens SvD: "Genom att man har tillåtit detta så länge har det blivit väldigt känsligt. I stället försöker man vrida det till att jag far med osanning, och att det egentligen handlar om personliga konflikter mellan mig och de som känner sig uthängda". Det verkar som om ledningen här väljer den klassiska metoden; att skjuta budbäraren. Det är nog mycket enklare att göra så än att åtgärda fastrotade strukturproblem. Många chefer är känsliga för kritik även om den är berättigad. Vi hörde ju på bandet hur upprörd Magnussons chef var över att bli uthängd i tidningen och annan media.

SvD berättar vidare: "I slutet av april kallades Peter Magnusson till "trepartssamtal" ledda av en konsult. – Under två heldagar skulle jag konfronteras med sju av mina kollegor, person efter person, i någon sorts "löpande band-terapisamtal". Och därmed har vi kommit ganska långt ifrån det som det här egentligen handlar om. Peter Magnusson menar att viktig kritik ska kunna framföras utan att det får sådana här konsekvenser. – Den möjligheten är ju grundläggande för att vi med någon trovärdighet ska kunna påstå att vi har en kvalitetssäkrad verksamhet och en god patientsäkerhet. Du menar att det här är kan avskräcka nästa "whistle-blower"? – Precis. Jag är en stark person, men jag vet inte om jag skulle orka gå igenom det här en gång till. Den andra heldagen med trepartsamtal ställdes in, och för närvarande är Peter Magnusson tills vidare 'arbetsbefriad'".

Citat från min blogg: "Jag tänker ofta på Anders Ahlmark som var kartograf på Sjöfartsverket 1977, när ett ryskt fartyg gick på grund i svenskt vatten med ett stort oljeutsläpp som följd. Grundet hade tidigare hittats av Sjöfartsverket, men de hade inte satt ut det på sina kartor, något Ahlmark upptäckte och avslöjade offentligt. Han blev sanningssägaren som sattes i ”karantän” på en fyr i flera år. ”Fången på fyren” blev ett begrepp, kartografen blev en symbol för civilkurage".

Peter Magnusson är också en sanningssägare, en som står upp för vad han tror på. Hans chefer, med uppenbarligen alltför ömma tår, håller på att svika honom och allt han står för. Att överhuvudtaget ställa frågan - varför är det inte flera som blir sanningssägare? känns onödig och dum. Vi vet alla varför!

4 kommentarer:

Mats Werner sa...

Ja, situationen känns ju onekligen igen, eller hur!

erik sa...

Håller med Mats!

Förstår inte att detta fina Land skall vara fyllt av så tvivelaktiga arbetsgivare.

Erik

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Ja, vi känner igen situationen; det gäller att hålla käft och slicka uppåt! Inget jag tänker göra och inget du skulle göra heller om jag känner dig rätt!

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Erik.

Vårat land har inte bara genier i toppen. Det handlar om vem som kliar vems rygg, tyvärr!

MVH Margit