tisdag 14 april 2009

Vad är fel på att vilja ha ordning och reda i skolan?

Det är tydligen känsligt i Sverige att säga att man vill ha ordning och reda i skolan. Då dyker flumskolekramarna direkt upp eller fram till ligisternas försvar. Det är som att trycka på en knapp! Nu har folkpartiet, med Jan Björklund i spetsen, lagt ett förslag till ny skollag för att skapa mer studiero i skolan. Bra, tycker jag. Vem vill inte ha ordning och reda på sin arbetsplats? Ordning betyder: skick, fason, pli, disciplin, hyfs och rätsida. Har man inte lärt sig detta hemma, blir det onekligen svårt att klara sig klanderfritt i skolan och ta hänsyn till människor omkring sig.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) säger till SvD: "Det ska råda ordning och reda i skolan. Reglerna i dag är dels för luddiga, dels för slappa. Sverige har en märklig skollag som berövat lärare och rektorer nästan alla befogenheter för att upprätthålla ordningen". Alliansregeringen är nu överens om att elever i grundskolan skall kunna tilldelas en skriftlig varning. SvD skriver: "Den som gjort sig skyldig till 'upprepade förseelser eller fortsatt olämpligt uppträdande eller en allvarlig förseelse' ska kunna varnas av rektor, enligt en promemoria från utbildningsdepartementet...". Björklund påpekar att det är angeläget att ha en trappa av sanktioner och skriftlig varning skulle då vara ett mellansteg. Blir det ingen förbättring hos elevens uppträdande måste mer långtgående åtgärder vidtas, förklarar Björklund. Jag håller med honom.

Men, jag saknar förslag om vad man gör sen. Vad gör man med en elev under tiden han eller hon är avstängt från skolan? Skickar man bara hem eleven till sin familj, som kanske är dysfunktionell, och tar eleven tillbaka till skolan när veckan eller dagarna för avstängningen är slut? Eller tar man hjälp av professionell expertis?

Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, välkomnar förslaget. Men, inte utan extra pengar. SvD skriver: "Metta Fjelkner ställer också ett 'oeftergivligt krav' på regeringen: de disciplinära åtgärderna måste följas av extra pengar till kommunerna. Elever har rätt till undervisning, även om de är avstängda eller har fått försittning, och det påverkar lärarnas arbetstid, konstaterar hon".

Oppositionen sågar förslaget om disciplinära åtgärder i skolan; flumskolekramarna förnekar sig aldrig! Rossana Dinamarca (V) säger till SvD: "Det är tragiskt att det bara är disciplinåtgärder som kommer från regeringen och inga åtgärder som ska öka kunskapen hos eleverna". Blir det lugn och ro i klassrummen så kommer kunskapsintaget hos eleverna att öka direkt, är min övertygelse. Tror man något annat måste man ju tro att det finns stora brister hos våra lärare?

Ett citat från en annan blogg: "Jag gillar inte Björklund. Han vill gärna använda hammaren till alla problem i skolan. Men att göra som oppositionen säger, är ännu mindre fruktbart. De har lyckats montera ner skolan under årtionden, och har egentligen förbrukat sin rätt att säga något överhuvudtaget".

17 kommentarer:

Mats Werner sa...

Ja, vad kan man annat göra än att välkomna en nyorientering vad gäller ordning och reda i skolan. Man begriper inte hur någon kan försvara en skola där elever reser sig mitt under lektionen för att gå till piercing. Och inte nog med det - kompisen reser sig också och ska gå med! Övriga elever sitter med iPodar i öronen eller leker med sina mobiler! Är det någon som tror att någon lär sig något för livet i en sådan undervisningssituation?

Lär av Finland! Se min blogg om Lotta på Skolbråkargatan.

Och eleverna har ingalunda "rätt till undervisning" - de har skolplikt! Plikt således - inte rätt!

erik berg sa...

Margit tar upp en mycket viktig fråga; ”vad skall man göra sen?”

Det är oftast det som saknas, en tydligt plan hur att göra med barn eller elever som har fått problem i skolan eller för den delen i sitt privata liv.

Strängnäspartiet har länge drivit frågan om att åter igen införa ”Noden” vilket Strängnäspartiet framgångsrikt haft under tidigare mandatperioder på 1990 – talet.

”Noden” innebär att skolan har en mycket tät samverkar med och mellan sociala myndigheter, idrottsföreningar, olika andra organisationer samt polisen, allt för att kunna stötta elever med problem och få en tydlig målbild av och för eleven.

Problemen för många unga är mångfacetterade och kräver därför en varierad och personligt anpassad lösning av sina problem.

Det gäller att ha många olika infallsvinklar när man nu skall ”montera upp” skolan igen.

Erik

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Oppositionen påstår att Björklund inte vet något om skolan. Det kallas för härskarteknik att försöka framställa andra som okunnig och dum.

Vi som har barn i skolan välkomnar förslag som kan göra deras arbetsplats tryggare och lugnare. Som du så rätt påpekar så har våra barn skolplikt, det minsta man då kan kräva är att skolan är trygg att gå till.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Erik.

Ja, det är viktigt att man kommer med förslag på hur man skall hjälpa de barn som har problem i skolan och kanske även problem hemma. Noden, som Strängnäspartiet införde, var bra. Man kanske skall kämpa för att införa Noden igen eller något liknande i alla fall.

Skolan klarar inte av att ta hand om barn och familjer med problem, det vet vi. Därför måste andra aktörer komma in på arenan och hjälpa till. Att ha kuratorer på skolan är bra, men det löser inte alla problem.

MVH Margit

Kerstin Svensson sa...

Jag tycker förslaget är bra, men precis som ni säger att skicka hem en elev till ett trasigt hemförhållande är inte lösningen. Inte heller kan lärare eller rektor ansvara för samtal med problemföräldrar. Berätta mer om Noden! Finns det att läsa någonstans?

kerstin

erik berg sa...

Kerstin,

Jag skall be Håkan Bertilsson berätta mer om detta med "Noden".

Han var ju med SP på den tiden också.

Ses i kväll på Demokratiberedningen.

erik

Ann-Sofie W sa...

Det är inget fel på att ha ordning och reda i skolan. Men att skicka hem en ung pojke, det är mest pojkar, löser inte problemet alls.

Har det gått så långt att man tar till denna typ av drastiska metoder då behövs socialtjänsten förmodligen kopplas in.

Ett barn som visar på dåligt mående genom att vara stökig ska väl inte skickas hem till en förmodligen mycket dysfunktionell familj.

Skolan kanske är det ända stället där barnet blir bekräftad, får lunch o s v.

Ta tag i problemet på ett tidigt stadium i stället för att utvisa ett barn.

Tror man att lilla busiga Kalle ska komma tillbaka efter en vecka i husarrest och vara snäll och glad?

Jag tror dessutom att detta skulle kunna missbrukas av trötta lärare.

Jag tror inte på den här typen av metoder som ni nog förstått nu. Vad blir nästa steg?

Kram
Ann-Sofie

Anonym sa...

Bra ASW !

Äntligen någon som styr debatten lite åt vänster.
Här debatterar annars bara högereliten i Strängnäs, ett gäng JA-sägare som bara håller med föregående talare.

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Du skriver: "Det är inget fel på att ha ordning och reda i skolan. Men att skicka hem en ung pojke, det är mest pojkar, löser inte problemet alls. Har det gått så långt att man tar till denna typ av drastiska metoder då behövs socialtjänsten förmodligen kopplas in".

Jag håller fullständigt med dig; har det gått så långt då behövs socialtjänsten förmodligen kopplas in. Och det är nog ingen som säger emot. Problemet är ofta att skolan själv vill ordna allt och vägrar fråga efter hjälp. Kommer det en bättre lagstiftning kan inte skolan längre säga att de inte hade möjlighet att göra något, om du förstår vad jag menar.

Jag har läst otaliga personakter under tiden jag har arbetat inom kriminalvården. Nästan alla intagna har haft problem under sin skolgång. Är det någon som forskar på det?

Jag frågade en 15-åring vad han tycker man skall göra med stökiga elever. Han tyckte de skulle gå i specialklass tillsammans med andra busar. Det tycker jag är fel. Hur bra är det? Vilka bra förebilder ger det till en vilsen unge?

Varför jag ställer frågan vad regeringen mera har tänkt att göra än att ändra lagen, var att jag vill veta om de förstår att det behövs andra inkopplade än skolpersonal när problemen blir så här stora. Det kostar pengar, jag vill veta om regeringen verkligen är beredda att satsa de pengarna och att de har den insikten om att det behövs andra aktörer än enbart lärare när det krisar.

Min vän i Norge arbetar i andras hem. Han är socionom och arbetar i hem med problem. I stället för att skicka stökiga ungdomar till institutioner så går socialtjänsten och annan expertis hem till dysfunktionella familjer och arbetar med helheten. Sådant tror jag på.

Kram Margit

Claes Eriksson sa...

SET-undervisning dvs. Social och Emotionell Träning praktiseras på flera skolor i kommunen, men det vore kanske ide att börja med det redan i förskoleklasserna, anpassat för mindre barn naturligtvis.
Det största problemet är nog ändå inte vanartiga barn i skolan, utan att man prompt ska integrera barn med särskilda behov som t.ex koncentrationssvårigheter i all undervisning i klasserna. Har själv erfarenhet som lärarvikarie under en period, av hur mycket av lektionstiden som gick åt till någon eller några få elever som krävde en helt annan pedagogik och undervisningsnivå än klassen i övrigt. Detta på bekostnad av undervisningen för de andra eleverna, och det lär inte bli bättre med än färre assistenter i framtiden.
En mer anpassad undervisning för att hjälpa dessa elever skulle nog gagna alla elever i skolorna, inte minst dom med särskilda behov. Däremot får det inte bli en ursäkt för att sätta "buset" i en specialklass för sig.

Hälsn. Claes

Margit Urtegård sa...

Hej Claes.

SET-undervisning är säkert jättebra och kan nog med fördel användas tidigare än i dag.

Jag har pratat med många föräldrar som kör med den fria uppfostringsmetoden, det vill säga ingen uppfostran alls. Det jag inte förstår är hur det kan komma sig att de inte inser hur illa de gör sina barn när de inte lär sina barn hur samhället fungerar. För det kommer de en bitter dag att upptäcka, att det inte är bara de som bestämmer, att ingen kanske vill vara tillsammans med de eller anställa de.

Barn behöver gränser, de behöver vuxna omkring sig som törs att vara just vuxna. Vi föräldrar är inte våra barns kompisar, vi är deras föräldrar. Kompisar har de många flera av.

Föräldrar har ansvaret för sina barn. Det är deras ansvar att ge sina barn den "ryggsäck" de behöver för att klara att ta klivet ut i världen på ett bra och tryggt sätt. Men att säga det är väl som att svära i kyrkan.

MVH Margit

peowagstrom sa...

Björklunds utspel är inte värda att ens diskutera, han lyssnar inte, han intresserar sig inte för resultatet han vill bara spela på fördomar och förenklade frågeställningar.

I DN idag fanns det en intressant artikel om IV programmet, ännu en sak som Björklund bara vill skära bort och därmed gömma undan 32000 elever genom att smeta ut dem någon annanstans.

Björklund är bara intresserad av att verka handlingskraftig, resultatet är att han spär på en fullständigt orimlig nidbild av svensk skola.

Det är en gåta att han kommer undan med sina vantolkningar av undersökningar. Hans tolkningar säger mer om hur usel svensk media är på att granska honom än om svensk skolas kvalitet.

Mats Werner sa...

Man kan ha alla tänkbara synpunkter på den stackars pojken med den dysfunktionella familjen, men hörni - det är ju inte den gossen som ska få styra undervisningssituationen för en hel klass. Det är just detta som är det stora felet. Man kan inte plocka bort och ta itu med det verkliga problemet vilket gör att hela skolan drabbas. Sett i stort som i smått.

Jag har just ätit middag med sonen Pontus på Stortorgets gamla gästgifveri i Oslo. Vi har ätit valbiff och diskuterat skolans problem (bl.a.). Han hade den stora förmånen att först ha en lärare som gav klassen ordning, reda och disciplin och sedan uppföljt av en gudabenådad pedagog, Anders Nilsson i Mariefredsskolan som för några år sedan fick Vitsippepriset för sin pedagogiska gärning.

Dysfunktionell som Anders är på sitt sätt, kunde han t.ex. inleda med att säga att om han kunde komma i tid, så fanns det ingen ursäkt för någon annan att komma för sent.

När han kom in i klassen låstes dörren. Inget spring ut och in och "Herr Werner - tuggummit" (och så en vänlig men bestämd gest mot papperskorgen.

Hans elever har blivit det han sa att de skulle bli - kulturbärare.

Det har m.a.o. till 90% att göra med att lärare behärskar sitt yrke.
Och att man inte låter en dysfunktionell elev förstöra för en hel klass.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Nu blev jag lite avundsjuk; där sitter du i Oslo och spiser valbiff! Och jag sitter här!

Det du skriver är så bra. En person skall inte få förstöra för en hel klass. Vilken underbar lärare din son har haft! Och så mycket humor; kan jag komma i tid kan ni!

Klem
Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Det var bra att du tog upp debatten! Min syster är lärare och hon har berättat hårresande saker som hon har varit med om! Nu orkar hon inte med den vanliga grundskolan längre utan är lärare i SFI istället.
Kan ni tänka er att stå ensam i en klass när en elev har för avsikt att döda en annan? När stödet är obefintligt från skolledning och rektor och den enskilde läraren förväntas klara av det hela med en klapp på axeln?
Att hantera barn som aldrig fått ett nej i hela sitt liv, som inte har några fasta rutiner vare sig för mat, sovning eller tider som ska passas!
Så ser vardagen ut för otroligt många lärare. De gör allt och lite till för att få det att fungera i klassrummet. Det är många lärare som hoppas på Björklund, att det ska bli någon förändring på "flumskolan". Det är trots allt den resurssvaga eleven som till syvende och sist blir den stora förloraren när inte vuxenvärlden tar sitt ansvar.
Gränser skapar trygghet och vuxna måste vara ledare. Ge lärare mandat och stöd, så blir alla vinnare!
Kram, Marie-Louise

Bullen sa...

Hej tycker det är kul att läsa vad alla skriver här? En fråga till alla, går ni i skolan eller har ni nyligen gått i skolan? Mycket bra ideér, men är det någon som har frågat vad vi yngre tycker om skolan, eller hur vi vill förändra vår situation.

En skriver att det är mest pojkar som är problembarn, haha. Helt fel det är precis lika många ur båda grupper som kan annses som "problembarn" . Det roliga är att ni bara ser det ur en vuxens synvinkel.

En annan sak, är det bara barnen det är fel på, kan inte de vuxna, dels lärare och sedan politker som styr skolan också göra fel. Vill minnas att jag tyckte att undervisningen när jag gick grundskolan var bland det tråkigaste som fanns. Och det var inte allt förlänge sedan.

Är det bara barnen vi måste ändra på eller "hjälpa" sälvklart skall vi uppmärksamma dem med problem och hitta nya lösningar för dem.
Men är det inte också dags att hitta nya sätt att lära ut på, hitta nya sätt för att locka barnen till skolan.

Det är inte barnen som är problemet det är skolsystemet som är föråldrat.

Margit Urtegård sa...

Hej Niklas (Bullen).

Du skriver: "Det är inte barnen som är problemet det är skolsystemet som är föråldrat".

Du har absolut helt rätt, det är inte fel på barnen, det är fel på systemet. Det hävdade vi när jag gick i skolan, för hundra år sedan:-), och det tycker ni som är unga i dag. Har skolan visat sig vara förändringsbenägen på något sätt under tiden? Knappast! Kul att du är med i debatten. Jag pratar även mycket med mina egna barn om detta. Vi får fortsätta att debattera och sen tycker jag att det viktigaste är vad ni unga tycker, ni som lever i skolvärlden nu! Tack Niklas!

MVH Margit