tisdag 7 april 2009

Norrmannen Kjell Inge Røkke!


I dagens SvD skriver de om den norske finansmannen Kjell Inge Røkke. Han är en selfmade-man, en uppkomling som har gjort något som nästan är omöjligt här i snobbe-Sverige (landet man fortfarande bugar för adeln och andra med fina titlar). Røkke var en fattig fiskare med dyslexi, som blev ofantligt rik. I Norge är det, till skillnad från Sverige, ingen skillnad på folk och folk; alla kan lyckas om de har drivkraften och viljan. Kjell Inge Røkke är den manliga motsvarigheten till Askepott (Askungen), han hade inget men fick allt. Han är Norges svar på den amerikanska drömmen!

Kjell Inge Røkke har varit i blåsväder förut. Han köpte t e x sin skepparexamen i Sverige och blev sen upptäckt. Han har blivit dömd till fängelse med mera med mera. Den här rubriken fanns 2007: "Norska staten, en av Nordens största aktieägare, anklagas inte längre för att vara en sista Sovjetstaten. Istället jämförs norrmännen på sin egen kapitalmarknad med den franske Solkungen". Vidare står det i artikeln: "Med tanke på norska statens växande storlek i börssammanhang är det givetvis allvarligt. Senaste var det Wallenbergarna som via Saab och Investor på midsommarafton gav sig in i ett märkligt samarbetsprojekt med norska staten och Rökke".

Kjell Inge Røkke är en katt bland hermelinerna. Han rör om i snobbe-grytan. Han är kompis med Bill Clinton och några höjdare till. Han är moldenser som jag. Han kommer alltså från Molde, som har Norges bästa fotbollslag. Han har byggt Molde stadion som säkert kostade flera hundra miljoner och har för alltid blivit Moldes största son! Han betraktas av många som en modern Robin Hood, tar från de rika och ger till de fattiga. En man som aldrig glömmer sina egna och vet var han kommer ifrån.

SvD skriver: "Den norske finansmannen Kjell Inge Røkke anklagas för att ha lurat både den norska staten och svenska Investor till att köpa flera av hans företag till ett överpris. Transaktionen på 1,9 miljarder norska kronor ska nu granskas". Røkke kallas i nätrubriken för en ful fisk. Jag tar inte ställning i den frågan; om han har lurat någon eller inte. Jag konstaterar bara att i Molde så är han en hjälte. Vad han betraktas som bland överklassen och etablissemanget i Sverige eller hos den rödgröna regeringen i Norge är nog både Kjell Inge Røkke och jag tämligen ointresserad av.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei mamma!
Vi er stolte av vår Røkke her i molde, han har gjort mye bra!! Station er underbart fin! Akkurat nå ligger Molde(MFK) på første plass i tippeligaen, er så glad for det altså! Blir et bra år dette!!

Elsker sangen du lagt opp!! =)

Heja Røkke!!

Elsker deg/ Din datter

Margit Urtegård sa...

Hej på dig Margarita.

Hur har du det i Molde? Vad skall du göra under påsken? Vi saknar dig jättemycket, det var länge sedan vi träffade dig nu.

Kul att Molde ligger på topp i tippeligaen. Det var länge sedan jag såg de spela. Molde är bäst!

Sången jag har lagt upp, den har vi ju på band också, köpt i Norge 1997. Den har vi spelat mycket här hemma när du var liten, då dansade vi och log.

Älskar dig. Alla hälsar så mycket.

Nuss og klem fra mamma

Anonym sa...

Hei! I har prøvd å lade batteriene mine, men har også jobbet litt, jobber fre og lørdag også. Men elsker jobben min så det gjør meg ingenting, utfordrende jobb men likevel min beste jobb noensinne.

Ikveld skal i på bursdagsfeiring hos min veninne Ingrid,går i klassen min. Så skal vi nok ta en tur ut på byen,er ikke så ofte det skjer akkurat nå :) skole å jobb for det meste.

Ja du må komme hit på kamp da!!

Ja vi har hørt mye på de sangene, de har vel laget en verisjon av "Jag ær inte sjuk, jag ær bara svensk" Den måste du lasta upp! hehehee!

Nå skal i kle på meg å dra på handletur, trenger mat og noe drikke til ikveld;)

Hils alle tilbake! Kos dere masse!

Klem!!!!!

Margit Urtegård sa...

Hej tullemor.

Ja, Tröste og Bäre har gjort den sången du refererar till också, men den kan jag inte lägga ut på min blogg.

Roligt att du har fått så goda vänner i Molde. Jag saknar mina vänner där jättemycket. Jag har inviterat Jarle och Hege hit till midsommar, de har aldrig firat svensk midsommar, så det skall bli kul.

Jag har tänkt att åka till Norge under sommaren någon gång, förra året blev det ingen Norgestur och det känns. Bra att du laddar batterierna, det behöver vi alla göra i bland. Ha så kul på festen i kväll.

Nuss og klem fra mamman din