tisdag 28 april 2009

Den politiska majoriteten i Strängnäs får ICKE GODKÄNT (IG)!

ERIK BERGS (SP) sitt anförande i kommunfullmäktige den 27 april 2009:

"Vad gäller Årsredovisningen för 2008 skulle jag vilja kommentera något av vad Kommunstyrelsens ordförande Jens Persson skriver i sitt förord.

Turbulent är ett ord som återkommer några gånger och att denna politiska och ekonomiska turbulens "kom att prägla prioriteringarna inför 2009". Jag måste säga Jens att det är precis det som jag saknar i er politik var finns era prioriteringar? Jag saknar verkligen prioriteringar för att komma tillrätta med kommunens uschliga ekonomi. Icke godkänt skulle kunna vara ett bättre ord för ert sätt att driva kommunens ekonomi.

Du skriver vidare att ni funnit former för det politiska arbetet som "fungerar mycket bra". Det är möjligt att det är så för er internt, men utifrån ett demokratiskt perspektiv blir det inte "mycket bra" utan IG dvs icke godkänt. Delaktighet är ett ord som tydligen inte finns i er vokabulär.

Ni har skapat en politisk norm som innebär att stora delar av oppositionen får många av era förslag direkt på bordet utan möjligheter till att vare sig analysera förslagen eller att demokratiskt förankra dessa förslag i respektive parti. Det, Jens, det är icke godkänt.

För att fortsätta på detta tema citerar jag vad du skrivit "standardiserat och beprövat arbetssätt hämtat från industrin" det tycker jag inte helt självklart passar in i vår kommunala demokrati. Flera partier lämnas som jag nämnt tidigare helt utanför den demokratiska processen, även om jag nyligen noterat ett litet ljus i tunneln genom en inbjudan till dialog.

Här krävs förändringar och här kan ni verkligen arbeta med ständiga förbättringar.

Du berömmer de fina och ändamålsenliga lokalerna på Campus men glömmer i samma veva att det är en av orsakerna till vårt ekonomiskt svåra läge. Hur kan vi förändra skolorna på Campus för att nå en bättre ekonomisk balans är en fråga du bör ställa dig och redan borde ha ställt dig.

Mot slutet av året skriver du att ekonomiska orosmoln tornade upp sig, men hade du lyssnat på åtminstone delar av oppositionen så hade ni blivit varse detta redan tidig höst 2008 och då kanske kunnat vidta åtgärder i stället för att dela ut olika former av ekonomiska strukturbidrag till framför allt skolan. Detta får vi nu lida för i stor omfattning och det är icke godkänt.

Vi fortsätter att expandera med bostäder och företag skriver du, precis som om det vore det mest prioriterade i stället för att ta hand om det vi har och de kommuninvånare som redan bor här. Den förödande visionen om att öka befolkningen med upp mot 650 per år ligger, vad jag vet, fortfarande fast, trots att det ger ett felaktigt planeringsunderlag.

Strängnäs kommun verkar ha tappat fotfästet och står inte stadigt som du skriver i sin utveckling mot en dynamisk idyll där själva dynamiken verkar bli självuppfyllande. Jens jag är uppriktigt ledsen och bekymrad men slut omdömet blir tyvärr icke godkänt.

Det är jag inte stolt över och framför allt inte heller nöjd med".

11 kommentarer:

Kerstin Svensson sa...

Är det inte förunderligt att två män kan se kommunens ekonomiska situation på så olika sätt. Erik ser dom röda siffrorna och skakar på huvudet. Jens tycks leva mer enligt "oj har det blivit så mycket mindre skatteintäkter nu". Jens får mig att tänka på den gamla dikten, som man fick läsa i skolan: "Erik du, Maja du, var ska vi tat? Om Jens vänder sig till oppositionen så kan han få hjälp. Men det kanske är genant?

Kerstin

Kerstin sa...

Jag ber om ursäkt Erik. Dikten handlar ju inte om dig. Erk, ska det vara. ibland går det fort men fel!

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Det är mycket som är förunderligt nu för tiden. Det mest förunderliga i det här sammanhanget är att Jens Persson (C) har valt att "sova" i nästan ett år och inte gjort något! Han visste inte, säger han, vadå visste inte! Hela världen visste redan tidigt hösten 2008 att det skulle bli tuffa tider, vad gjorde majoriteten då?

Ja, du har rätt, om Jens vänder sig till oppositionen kan han få hjälp. Men, du såg och hörde Leif Lindström i går, när majoriteten skickade fram "tungartilleriet", han var inte mycket ödmjuk han inte! Han kallade Erik Berg för en massa fula saker och sa att Erik saknar civilkurage. Det är det dummaste jag har hört!

MVH Margit

Mats Werner sa...

Det var ett lysande anförande av Erik! (Kerstin: Diktens huvudperson förkortas: "Erk, du").

Och Leif gillar att höra sin röst - länge - och ofta!

Glad Valborg!
MATS

erik berg sa...

Tack för trevliga recensioner.

Det blev ju ett både långt och lite annorlunda fullmäktige.

Var fanns kommunalråd nr 2 och 3?
och var fanns alla socialdemokrater som annars har varit så debattvilliga

Inte mycket från dessa sidor inte, utan mest från "tunga artilleriet", som ju som vanligt mästrade allt och alla.

Hälsningar

Erik

Cattis Hellmark-Eriksson sa...

Hej Margit!

Träffade just en tjej som jobbar på ett hem för äldre.
Hon var väldigt upprörd hur de äldre får det på boendet, tänk om det fanns någon som bloggade för dom äldre och förde deras talan eller protesterade.
Hon var väldigt ledsen över att de äldre bara kommer upp ur sina sängar och får mat, inget mer.
Är själv undersköterska så jag vet vad hon talar om när hon säger att det kan inte vara kul att få vara med om detta. Våra äldre som har byggt upp vårt samhälle. Man skulle kunna önska sig ett fullvärdigt liv, med lite harmoni och lite extra krydda i tillvaron. Men så ser det inte ut i dag tyvärr.

Kan oxå redan nu se hur det går för de barn som går igenom skolan som halkar mellan stolarna och varken riktigt hinner bli bekräftade och sedda utifrån sina egna unika behov.
Man kan lätt tappa humöret!

Men idag lyser solen, och vi får inte ge upp hoppet, bara kämpa vidare och lyfta fram de viktiga frågorna trots att det kan göra ont när man sticker ut sin haka..

Stor eldig kram så här i brasetider.
//Cattis

Mats Werner sa...

Alltså Cattis! Jag vill ejengkligen (!) inte säga emot Dig, men bara lite!

Lika lite som det faktiskt är samhällets ansvar nummer ett att ta hand om våra barn från Dag 1, lika lite är det samhällets ansvar nummer ett (eller två) att ta hand om våra föräldrar. Vi har faktiskt hela tiden det främsta ansvaret själva. Samhället kan och bör vara ett stöd, men banne mig om det inte är vår egen skyldighet att rycka in när samhällets resurser krymper istället för att skrika på samhället!

Jag har idag åkt tor Stockholm med en back Loka och lite annat till min Mamma 97. Hon bor fortfarande för sig själv men har tack och lov fått min syster och svåger som väggrannar sedan Mamma kom på den briljanta idén att i samband med ett stambyte, dela upp den gamla lägenhet hon flyttade in i som nygift 1933 i två av sina tre beståndsdelar och överlåta den större delen på syrran.

Min syster tittar således till henne praktiskt taget varje veckodag. Helgerna tillbringar de på sitt torp och nu skulle de vara borta i fem dagar. Eftersom hennes syn nu försämrats igen orkar hon inte läsa eller titta på TV lika länge åt gången och då blir det givetvis lite ensamt när de flesta av hennes jämnåriga är borta. Hon talar dock dagligen i telefon med sin äldsta levande barndomsvän som är 96 och bor påe ett hem och är rullstolsbunden och hon skriver brev till den 102-åriga änkan efter en av sina ungdomskavaljerer. Denna är nämligen döv men ser utmärkt och är lika klar i knoppen som Mamma. Men sedan någon månad också på hemmet efter ett lårbensbrott. Krutkäringar skulle man sagt förr.
Men likt förbaskat Leifs, Margarethas och mitt (och min systers) ansvar! Inte samhällets!

Glöm inte att det inte bara är vårt samhälle de gamle har byggt utan främst har de fostrat oss till förhoppningsvis dugliga människor med egen ansvarskänsla!

Hälsar
MATS

Cattis Hellmark-Eriksson sa...

Hej Mats!

Idag är jag uppe tidigare än vanligt!
Varför, min far har slagit i ryggen och svärmor orkar inte lyfta skiten ur lagårn.
För mig är det helt självklart att ställa upp vare sig man är äldre eller yngre äldre, eller helt ung.

Men man kan ju inte vara till hands alla dagar.
Samhället skall inte ensam få ta ansvar,i min familj har vi inte haft ungarna på förskolan förutom nu de sista tre åren och det beror på att grabben behövde lite mer än de få timmar som kyrkans öppna förskola håller öppet, så det fick bli 15 timmars stimulans plats på förskolan.

Sen tycker jag nog att de äldre på hemmen skulle få det lite bättre på äldre dar, det finns många som inte har några anhöriga.

Sen tycker jag att föräldralediga inte skulle ha rätt att lämna sina andra barn på förskolan när man ändå är hemma, lägg mer krut på öppen verksamhet så att föräldrarna får tillbaka sitt ansvar att ta hand om sina barn..

Inför hösten är jag själv med till kyrkovalet för jag vill göra lite nytta, och inte bara sitta hema och gnöla. Så idag skall vi på utflykt med naturkyrkis i Marielundsviken klockan 10.00

Sen Mats håller jag helt med dig att vi måste ändra vår attityd till vem som skall ta ansvar, men då skulle jag önska en kommun som förvaltar de skattekronor som kommer in på ett mer genomtänkt och långsiktigt sätt.

Inte bara stirra sig blinda på att bygga för att bara bli större, utan se till att ta hand om det vi har först...

Trevlig helg på dig

//Cattis

Anonym sa...

Så vad menar du Mats? Ska vi slopa äldreboendet? Nu finns de ju och det är synd och skam att de inte fungerar bättre.

Jag är för övrigt övertygad att de flesta vet var det primära ansvaret ligger - nämligen hos föräldrar, barn, barnbarn. Att antyda något annat är fräckt och inte så lite von oben!

Tack!

/Carl Swensson

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli och påminna er om skatteprognosen som Jens visade på KF. Minus 175 miljoner för 2011. Vad är det som väntar oss? Och hur ska vi klara av det utan att montera ner kärnverksamhet? Jag är allvarligt oroad då även 2010 visade på ett stort minus. Vi har en soliditet på 12%, vilket innebär att vi knappast kan låna mer och vi har nyligen använt skattehöjningsvapnet. Är det någon som tror vi kan använda det igen utan att vi tappar trovärdighet. (Ni ser att jag använder ordet vi och det gör jag för detta är allas vårt ansvar, majoritet som opposition.)
Är försäljning av tillgångar som SEVAB något man kan ta till? Möjligen, men finns det några köpare?
Jag tror att denna tid kräver extraordinära åtgärder. Vem tar initiativet?

Mvh/Håkan Bertilsson

Christer Alvin sa...

Det är svårt att avge något annat betyg efter KF-debatten är IG efter en så förödande revisorskritik. Hade motsvarande kritik gällt ett privat företag så hade VD inte fått fortsatt förtroende. Se förövrigt mina egna kommentarer på alvin-blogg.blogspot.com