tisdag 7 april 2009

Att bete sig som en elefant i glashus!

I dagens tidning har socialdemokraternas gruppledare, Ingrid Fäldt, skrivit en insändare "Spä inte på politikerföraktet". Hon kritiserar Erik Berg (SP) och mig, fast hon har inte bemödat sig med att skriva våra namn.

Hon skriver: "Vid det senaste kommunfullmäktigemötet lämnade Strängnäspartiet in en motion om sammanslagna nämnder. Den motionen kommenterades i en artikel i tidningen. Ett par Strängnäspartister angav som ett av skälen att då kunde man minska på antalet politiker, och att många politiker i alla fall inte gjorde någon nytta och inte ens öppnade och läste handlingarna".

Leif Lindström (S) har flera gånger påpekat i talarstolen att kommunfullmäktige behandlas som ett transportkompani för kommunstyrelsen; en transportsträcka. Med det menar han att allt redan är uppgjort och beslutat innan ärendena kommer dit. Där är vi överens. Om man analyserar varför det är så ser man att det handlar mycket om hur kommunfullmäktigeledamöterna själva agerar. Att bli en "transportsträcka" och inte protestera eller engagera sig i den politiska debatten kan jämföras med att vara enbart röstboskap för partierna. Är det i så fall bara kommunstyrelsens fel? Eller är det auktoritära partiledare som hindrar de? Eller kan de folkvalda politikerna i kommunfullmäktige själva påverka sin funktion och situation? Självklart kan de det. Titta på moderaterna, jag kan med glädje konstatera att moderaternas fullmäktigeledamöter numera är mycket aktiva i fullmäktigedebatten och att vissa av de till och med i bland törs rösta emot majoriteten i sitt eget parti. Det är sunt; det är demokrati. Att frågorna skall vara avgjorda och färdigdiskuterade när de kommer till kommunens högsta beslutande organ är skrämmande, tycker jag. Därav uttrycket röstboskap.

Det är rätt löjligt, nästan komiskt, att en företrädare från socialdemokraterna kallar SP för både okunnigt samt att vi skulle spä på politikerföraktet. Tala om att kasta sten i glashus. Jag säger bara Wanja Lundby-Wedin. Behöver jag säga mera?

10 kommentarer:

Mats Werner sa...

Du har alldeles rätt Margit, och Ingrid har fullständigt fel. De må ha hur många grundliga förmöten som helst och vara hur pålästa som helst. Så länge bara tre-fyra av deras 16 ledamöter i fullmäktige (Största partier) bemödar sig om att gå upp i talarstolen någon gång så sänder det alla tänkbara signaler om ointresse, röstboskap. Om de någon gång kunde visa upp att de faktiskt är människor av kött och blod. Människor med en egen uppfattning. De må rösta som partiet men de kan ju faktiskt ha olika utgångspunkter vilket någon gång vore intressant för oss andra att få höra.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Jag skulle också vilja höra flera röster från kommunfullmäktiges talarstol. Det är intressant att höra vad andra tycker och det är jätteroligt att se folk blomma och växa in i sin politiska roll; sin egen politiska medvetenhet. Men, det är inte många som blommar i vårt kommunfullmäktige, i alla fall inte hos det största partiet S.

Jag har suttit snart 12 år i kommunfullmäktige och under de åren har det inte varit många som har varit aktiva i debatten från socialdemokraternas bänk inte. Och att någon har moppsat upp sig och röstat annorlunda än de andra i någon fråga har hänt så sällan att det måste betraktas som konstigt. Vi är trots allt olika individer med olika utgångspunkter, precis som du så klokt påpekar.

MVH Margit

erik berg sa...

Hej Margit

Tack för den bloggen, helt rätt analys från dig och Mats.

Man blir lite förvånad att inte sakfrågan tas upp till diskussion istället för "svepande och okunniga" kommentarer.

Tycker tyvärr att många ledande socialdemokrater i Strängnäs har intagit en alldeles för otrevlig hållning som rent av har tendenser till mobbing. Dessutom är detta sätt att föra politik föga konstruktiv.

Man kan undra varför tonläget har förändrats på detta sätt? Är det ”Makten framför allt” som är det nya valspråket?

Utifrån många sätt att se det så ”var det bättre förr”

Tillönskar alla läsare Glad Påsk,

Erik

Marie-Louise F M sa...

Det är alltid svårt att diskutera arvoden och ersättningar vi ska ha! Det som behöver diskuteras mer är hur vi ska kunna ta ansvar på riktikgt. Jag känner att jag har ett stort ansvar men inte kan ta ansvar! Jag får sällan de redovisningar och faktaunderlag jag behöver för att kunna göra självständiga analyser.
Ställer jag vissa frågor om ekonomi så använder många härskartekniker och jag får kommentarer som "litar du inte på oss?"
Så sent som igår på LSAU blev jag utsatt för härskartekniker av Jörgen Danielsson!
Vi får bara en massa siffror och inga redovisningar vad vi producerar i verksamheten. Det ges aldrig någon tid och utrymme för rejäla diskussioner om hur vi ska använda våra resurser så klokt som möjligt. Det bara rullar på...
Kram, Marie-Louise

Patrick aka Bee sa...

Jag som inte är en del av systemet blir idignerad, rent av förbannad av rapporter som dessa. Det är oacceptabelt och i min mening ett aktivt underkännande av demokratin att bete sig så, om det nu är så. Jag kommer att bege mig till fullmäktige nästa gång för att själv bilda mig en uppfattning.

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick.

Kul att du kommer på nästa kommunfullmäktigesammanträde.

Jag vet ju inte hur det var förr i tiden, bara de senaste tre mandatperioderna, då jag själv har suttit där. Frågor om huruvida vi skall sponsra ett katthem med 20 000 kronor per år, kan få nästan samtliga ledamöter fram i talarstolen och den debatten kan ta tre timmar.

Men, tunga frågor som strategisk plan och budget, då är det oftast bara någon enstaka ledamot som deltar i debatten från de stora partierna. Men, som sagt där har moderaterna ändrat sig helt, de har så många duktiga och engagerade ledamöter som är aktiva i debatten.

Det måste tilläggas att även ledarskapet i partierna självklart påverkar huruvida ledamöterna får mod att engagera sig, ta plats och tordas ställa även de dumma frågorna; det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar, men så känner man ju inte när man är ny i politiken och kanske inte är van att prata framför publik.

Maria von Beetzen (M) har ett demokratisk, tillåtande och mjukt ledarskap, det är nog mycket därför de moderata ledamöterna tar plats i debatten. Detsamma gäller när Ann Landerholm var deras ledare, hon gav de andra utrymme och förtroende. Men de tidigare ledarna, som jag själv har erfarenhet av, de lät inga blommor blomma inte.

Men, ledamöterna har själva det yttersta ansvaret för att engagera sig. De är folkvalda och har ett stort ansvar.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Erik.

Du skriver: "Tycker tyvärr att många ledande socialdemokrater i Strängnäs har intagit en alldeles för otrevlig hållning som rent av har tendenser till mobbing". Jag har själv hört och sett hur illa vissa socialdemokrater har behandlat dig och kan inte förstå hur de kan göra så. Du som är snäll, trevlig och korrekt mot alla.

Det är kanske som du undrar: "Man kan undra varför tonläget har förändrats på detta sätt? Är det ”Makten framför allt” som är det nya valspråket"?

Stå på dig!

MVH Margit

Kerstin Svensson sa...

Om man vill ha en livfull debatt i KF med många aktörer så måste nog vår kära ordförande ändra stil. Jag tänker bara på hans bryska sätt och tillrättavisningar mot dom som framför ett medborgarförslag. Det påminner ju om "att hålla föredrag i skolan". Nu vet jag att Anders själv är väldigt känslig och inte gärna vill bli hunsad, utskrattade eller göra bort sig. Men det är störande för demokratin att inte bli korrekt och vänligt bemött. Jag bara väntar på den dag han försöker sätta mig på plats. That will be the day!

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Du är en stark kvinna, Anders Svensson (FP) har nog stor respekt för dig och skulle nog aldrig våga att sätta dig på plats.

MVH Margit

Jan Eriksson sa...

Det är ändå lite förvånande att hon (Ingrid) reagerar som hon gör. Känner hon (eller dom) sig träffade? Röstboskap finns, inget snack om saken. Jag har t o m sett politiker som har somnat till under nämndmöten. Bedrövligt. Tyvärr stämmer denna iakttagelse in på hennes partikamrater, dock avstår jag från att nämna några namn.
Men det som irriterar mig mest är den ovilja att vara aktiv och kanske ifrågasätta, visa intresse. Ibland känns det som om många går på nämndmöte för en trevlig kvällsträff och fika med sina partikamrater. Och det är röstboskap i sin ädlaste form.

Glad påsk!